PT Journal AU Hons, M TI Kriticka cinnost vudcich osobnosti ceske moderni hudebni teorie (Alois Haba, Otakar Sin, Karel Janecek) SO Aura musica PY 2012 BP 20 EP 31 VL 2 IS 2 DE hudebni kritika; hudebni publicistika; analyza; dejiny ceske hudby AB Zaklady ceske moderni hudebni teorie polozili ve dvacatych a tricatych letech 20. stoleti Otakar Sin s Aloisem Habou. Tento vyvoj pak vyvrcholil v syntetickem dile o generaci mladsiho Karla Janecka. Alois Haba (1893-1973) rozvinul ve dvacatych a tricatych letech sirokou aktivitu skladatelskou, pedagogickou, teoretickou a kritickou. Proti domaci tradicionalisticky orientovane hudebni kritice musel usilovne obhajovat vlastni skladatelsky sloh. Otakar Sin (1881-1934) se hudebni kritice venoval jen sporadicky. Plne se zameril na harmonii jako hlavni oblast sveho teoretickeho zajmu a proto v jeho vedeckem odkazu nalezame jen spisy tohoto typu. Karel Janecek (1903-1974) zacal publikovat prvni teoreticke a analytickokriticke studie jiz ve dvacatych letech. Vedle mnozstvi ciste teoretickych studii jsou nejvyznamnejsi studie o dile Bedricha Smetany. ER