PT Journal AU Dohnalova, L TI Jak uchopit kulturni kompetenci jako klicovou, jakou pozici v ni ma umeni/hudba? SO Aura musica PY 2021 BP 30 EP 33 VL 13 IS 1 DE klicova kompetence; vzdelanost; obcanska spolecnost; vychova k umeni; vychova umenim; dopad pestovani hudby na rozvoj mozku; muzikalizace vzdelavani AB V soucasnem vzdelavacim systemu nepatri mezi klicove kompetence "kulturni kompetence". Je to predevsim z duvodu, ze je "kultura" vnimana resortne, v platnych strategickych dokumentech stale definovana predevsim kulturnim dedictvim s upozornenim na intrumentalni uzitecnost kreativniho mysleni pro "znalostni ekonomiku" nebo "odpovedne obcanstvi" ci "mezikulturni toleranci".Aby mohla byt kulturni kompetence "klicovou", musi byt aplikovatelna do vice oboru. Z pohledu autorky je pochopeni fungovani kultury, nejen jejiho obsahu, klicove pro systematicnost a ukotvenost celeho vzdelvaciho obsahu vcetne exaktnich ved.I pri reduktivnim pojeti je umeni, a tedy i hudba, jadre kultury. Soucasne vyzkumy pusobeni umeni a hudby pak exaktne dokladaji, ze vzdelavani umenim zasadnim zpusobem prispiva k rozvoji kognitivnich, emocionalnich a socialnich schopnosti cloveka, tj. ze vyznamnym zpusobem presahuji obsahovy ramec vzdelavani k/o umeni ci hudbe, a proto by mely byt hodnoceny nikoli z uhlu pohledu OECD (sektor umeni, zabavy a rekreace), ale jako klicove cinnosti pro rozvoj lidskeho potencialu harmonickym zpusobem s odpovednym nastavenim metodik vyuky na vsech stupnich vzdelavani. ER