RT Journal Article SR Electronic A1 Dohnalová, Lenka T1 Jak uchopit kulturní kompetenci jako klíčovou, jakou pozici v ní má umění/hudba? JF Aura musica YR 2021 VO 13 IS 1 SP 30 OP 33 UL https://aura.ujep.cz/artkey/aum-202101-0009.php AB V současném vzdělávacím systému nepatří mezi klíčové kompetence "kulturní kompetence". Je to především z důvodu, že je "kultura" vnímána resortně, v platných strategických dokumentech stále definována především kulturním dědictvím s upozorněním na intrumentální užitečnost kreativního myšlení pro "znalostní ekonomiku" nebo "odpovědné občanství" či "mezikulturní toleranci".Aby mohla být kulturní kompetence "klíčovou", musí být aplikovatelná do více oborů. Z pohledu autorky je pochopení fungování kultury, nejen jejího obsahu, klíčové pro systematičnost a ukotvenost celého vzdělvacího obsahu včetně exaktních věd.I při reduktivním pojetí je umění, a tedy i hudba, jádre kultury. Současné výzkumy působení umění a hudby pak exaktně dokládají, že vzdělávání uměním zásadním způsobem přispívá k rozvoji kognitivních, emocionálních a sociálních schopností člověka, tj. že významným způsobem přesahují obsahový rámec vzdělávání k/o umění či hudbě, a proto by měly být hodnoceny nikoli z úhlu pohledu OECD (sektor umění, zábavy a rekreace), ale jako klíčové činnosti pro rozvoj lidského potenciálu harmonickým způsobem s odpovědným nastavením metodik výuky na všech stupních vzdělávání.