PT Journal AU Mastnak, W Jirickova, J TI Psychopatologicke dusledky ery COVID-19: Vyzva pro hudebni vychovu? SO Aura musica PY 2021 BP 49 EP 60 VL 13 IS 1 DE COVID-19; muzikoterapie; samoregulace; koronavirova generace; verejne zdravi; vychova ke zdravi AB Opatreni v oblasti verejneho zdravi za ucelem kontroly pandemie COVID-19 prineslo vsem generacim, vcetne mladych lidi, siroke spektrum psychopatologickych nasledku. Zejmena v zemich s nedavnou a pomerne dlouho trvajici distancni vyukou jako je Ceska republika jsou deti a mladistvi vystaveni zvysenemu riziku akutni a / nebo posttraumaticke stresove poruchy, patologicke uzkosti a deprese. Koronavirove obdobi bude mit zrejme navic nepriznivy dopad na rozvoj osobnosti mladych lidi. Podle nedavnych studii se v Nemecku potyka s timto problemem asi 30 % deti a mladistvych, kteri trpi psychopatologickymi stavy souvisejicimi s koronarnimi okolnostmi. Psychiatrie deti a mladeze neni schopna vseobecne patrny narust lekarskych pripadu zvladnout, a proto je nutne, aby skoly podporovaly system verejneho zdravi a pomohly vyhnout se "koronavirove generaci" s katastrofalnimi dusledky pro jednotlivce i spolecnost. Hudba zprostredkovana skolou muze nabidnout detem a mladezi ucinne prostredky ke zmirneni psychopatologickych symptomu. Hudebni vychova se nabizi jako prostor k povzbuzeni zaku k osvojeni si samoregulacnich schopnosti ke snizeni urovne stresu, ke zvladani traumat, k obnoveni psychosomaticke rovnovahy a ke zlepseni kvality zivota. Nove modely, jako je kreativni hudebne pohybova interakce ke zvladani "koronanxie" nebo hlasove relaxacni techniky k reseni rusivych stresujicich myslenkovych nebo spankovych poruch, jsou vsak nezbytne a vyzaduji intenzivnejsi spolupraci mezi hudebni vychovou a muzikoterapii. Krome toho musi byt zajisteno doplneni obsahu ve vzdelavani ucitelu a je zapotrebi empiricky vyzkum, aby bylo mozne prubezne hodnotit vysledky a upravovat pristupy zalozene na skolni hudebni vychove. ER