Aura musica, 2023, vol. 14
Miscellanea
Rozdíly a podobnosti v technikách zpěvu klasického a populárního
Markéta Chladová
Aura musica vol. 14, 2023:70-76
Pěvecké umění můžeme z hlediska vývoje a stylu rozdělit do dvou odlišných větví. Danou pěveckou techniku lze označit za populární či klasickou, a to dle rozdílnosti využívání prvků ovlivňujících výsledný produkovaný zvuk. Pěvecká technika by měla být za všech okolností využívána s ohledem na charakter a styl konkrétní interpretované skladby.
Akademické a studentské sdílení jako zdroj motivace
Jiřina Jiřičková
Aura musica vol. 14, 2023:77-82
1. – 4. prosince 2022 proběhly na Universität Mozarteum v Salzburgu Mezinárodní dny „Sdílení“ s podtitulem Propojování pedagogicky zaměřených studijních programů. Intenzivní program určený jak studentům, tak i akademikům zahrnoval vystoupení klíčových řečníků, přednášky, workshopy, ale také koncerty a různorodá vystoupení hostů. Výsledkem čtyřdenního setkání, kde měla své zastoupení také Česká republika, byla motivace většiny zúčastněných k dalším diskusím, k hlubšímu studiu vybraných témat, i k hledání cest k užšímu propojení zúčastněných akademiků. Tento příspěvek nabízí reflexi Mezinárodních dnů z pohledu didaktika hudební výchovy.
Využití tonální písňové metody při výuce studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ
Pavel Režný
Aura musica vol. 14, 2023:83-91
Příspěvek se zabývá tonální písňovou metodou Ladislava Daniela a jejím využití ve výuce hudební výchovy na různých typech škol, zejména u studentů učitelství pro první stupeň základní školy. Tato metoda má rovněž nezastupitelné místo při hlasovém a intonačním výcviku u výběrových dětských sborů. Specifikem je její provázání na české, moravské a slovenské...
Evropský den hudební výchovy EuDaMuS 2022 Rozhovor s PaedDr. Janem Prchalem, předsedou Společnosti pro hudební výchovu České republiky
Lenka Přibylová
Aura musica vol. 14, 2023:92-96
Společnost pro hudební výchovu České republiky vyhlásila na 15. březen 2022 Evropský den hudební výchovy EuDaMus. V čele týmu organizátorů stál dr. Jan Prchal, dlouholetý předseda uvedené společnosti. Položili jsme mu několik otázek týkajících se významu a náplně Evropského dne hudební výchovy.
Cantus choralis
Jiří Teml - nové skladby pro smíšený sbor
Marek Valášek
Aura musica vol. 14, 2023:7-10
Hudební skladatel Jiří Teml zkomponoval pro soubor Piccolo coro & Piccola orchestra a capellovou Missu 2022 a vokálně instrumentální Žalm 16. Ansámbl se rozhodnul natočit je společně s dalšími skladbami na autorské CD. Článek přibližuje spolupráci souboru s Jiřím Temlem a vznik skladeb v historických souvislostech.
Specifické problémy sbormistra chrámového sboru v současnosti
Leona Stříteská
Aura musica vol. 14, 2023:11-15
Článek zkoumá specifika spojené s chrámovým sborovým zpěvem, který je tradiční součástí bohoslužeb a má dlouhou historii. Sekularizace české společnosti přinesla pro sbormistry chrámových sborů nové výzvy, jako je např. práce se členy různého náboženského postoje a interpretace liturgických textů. Sbormistr i členové chrámového sboru musí být v mnoha ohledech flexibilní a odolní vůči nepříznivým podmínkám. Důležitá je spolupráce s duchovním správcem, s čímž souvisí i otázka financování figurálních mší. V závěru jsou zmíněny možnosti vzdělávání pro chrámové sbormistry.
Významná výročí studentských sborů v okrese Nový Jičín v roce 2023 a 2024
Boris Nykl
Aura musica vol. 14, 2023:16-25
Příspěvek je věnován studentskému sborovému zpěvu v okrese Nový Jičín, konkrétně je zaměřen na 3 sborová výročí v roce 2023 a 2024 - 10 let KS Nyklband z Frenštátu pod Radhoštěm, 20 let dívčího pěveckého sboru Datio z Oder a 30 let sboru Garrendo z Frenštátu pod Radhoštěm. V článku jsou představeny jednotlivé sbory včetně jejich historie, sbormistrů, významných úspěchů a jejich významu nejen v rámci regionu.
Školení mužského pěveckého hlasu prostřednictvím falzetu
Lukáš Filippi
Aura musica vol. 14, 2023:26-33
Tento článek představuje způsob pěveckého výcviku mužských hlasů, ve kterém hraje hlavní roli posilování falzetového rejstříku. Jsou zde představeny hlavní myšlenky pěveckých pedagogů, které spojuje přesvědčení o tom, že ve zpěvu má hrát hlavní roli zevní napínač hlasivek. Cílem příspěvku je vnést do diskuze o pěveckém školení mužských hlasů kritický náhled na jednostranné zapojování hrudního rejstříku a poukázat na výhody falzetové formy pěveckého výcviku, kterou představují vybraní autoři.
Finský hudební skladatel Einojuhani Rautavaara v dobových souvislostech (zaměřeno na sborovou tvorbu)
Jan Spisar
Aura musica vol. 14, 2023:34-42
Finského hudebního skladatele a pedagoga Einojuhaniho Rautavaaru lze označit jako mimořádnou světovou uměleckou osobnost hudby druhé poloviny 20. a počátku 21. století. Během svého života prošel několika tvůrčími etapami a zanechal po sobě umělecky hodnotné dílo. Text se věnuje jeho profesnímu životu, ale hlavně kompozicím pro pěvecké sbory.
Petr Ježil - pedagog a skladatel
Petr Zeman
Aura musica vol. 14, 2023:43-47
Článek připomíná osobnost nedávno zemřelého pracovníka KHV a později KVU PF UJEP Doc. PhDr. Petra Ježila, Ph.D. (* 18. 2. 1951 - † 18. 8. 2023), který se v oblasti hudební výchovy zabýval hlavně prací pedagogickou v oblasti didaktiky HV, ale také činností skladatelskou. Přináší stručný přehled jeho pracovního zařazení a prvotní a zatím neúplný soupis jeho tvorby.
Akademická Banská Bystrica. Retrospektíva a perspektíva. Dvadsať ročníkov medzinárodného festivalu zborového spevu.
Pavel Martinka
Aura musica vol. 14, 2023:48-55
Príspevok pojednáva o medzinárodnom festivale vysokoškolských a stredoškolských zborov Akademická Banská Bystrica, ktorý sa koná každý nepárny rok na pôde Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici od r. 1985. Predkladáme históriu festivalu s ohľadom na jeho významné medzníky i s niekoľkými číselnými údajmi. Zároveň príspevok reaguje na nové skutočnosti týkajúce sa celospoločenských zmien ovplyvňujúcich nielen festival ale i celý hudobný život a snaží sa priniesť víziu reflexie týchto zmien i v rámci organizácie a realizácie predmetného festivalu.
Peter Špilák: Išeu Macek do Mauacek
Vladimír Moško
Aura musica vol. 14, 2023:56-61
Tento článok predstavuje modernú interpretáciu slovenskej ľudovej piesne "Išeu Macek do Mauacek" skladateľom Petrom Špilákom. Autor detailne popisuje historické a kultúrne korene tejto piesne v regióne Záhorie na západe Slovenska. Analyzuje charakteristické jazykové prvky a hudobné techniky, ktoré sú typické pre daný región a ako sú integrované do nového aranžmá. Článok tiež preskúma vplyv moderného spracovania na interpretáciu piesne a uvádza, aké výzvy a príležitosti prináša modernizácia tradičného folklóru. Záverom autor zdôrazňuje význam tejto moderné adaptácie pre repertoár mužských zborov a pre kultúrne dedičstvo Slovenska.
Popové rozezpívání v dětském a dospělém pěveckém sboru
Jana Eichler Honců
Aura musica vol. 14, 2023:62-69
Příspěvek přináší krátký náhled do práce s pěveckými sbory, které se věnují nonartificiální hudbě, obsahuje ukázky několika rozezpívání, jež autorka praktikuje se svými pěveckými sbory a měla možnost je vyzkoušet i s návštěvníky workshopu na sborovém sympoziu Cantus Choralis.