Aura musica - Nejnovější články
Výsledky 1 až 20 z 20:
Dagmar Zelenková, Václav Krahulík a kolektiv: Specifika hudebně výrazových prostředků z pozice interpretaRecenze
Ivana Ašenbrenerová
Aura musica vol. 15, 2024
MotýlNotové přílohy
Jan Prančl, Štěpánka Martišková
Aura musica vol. 15, 2024:50-61
Motýl – příklad původní a cappella skladby z dílny české komorní vokální skupinyMiscellanea
Jan Prančl, Štěpánka Martišková
Aura musica vol. 15, 2024:42-49
Motýl je šestihlasá autorská a cappella skladba pražské vokální skupiny Skandál. Ke zde uveřejněné partituře připojujeme text obsahující doporučení ohledně jejího nácviku. Zároveň zde komentujeme možná úskalí, která lze očekávat při nácviku náročnějších populárních a cappella úprav tohoto typu a která odlišují zpívání v komorní skupině od zažité práce ve sborech.
Didaktické využití aplikace LearningApps při vysokoškolské výuce hudební nauky pro primární a preprimární pedagogikuPříspěvky
Veronika Růžičková
Aura musica vol. 15, 2024:35-41
Aplikace LearningApps se řadí mezi vzdělávací platformy, které využívají interaktivní cvičení a multimediální prostředí za pomoci mobilních telefonů, tabletů, notebooků nebo PC. V tomto příspěvku je aplikace LearningApps uvedena do kontextu ostatních interaktivních multimediálních vzdělávacích aplikací, jsou popsána specifika využití této aplikace pro výuku hudební nauky, způsob tvorby a sdílení vybraných typů cvičení a jsou zrekapitulovány zkušenosti s používáním při vyučování. Na závěr jsou zhodnoceny klady a zápory tohoto způsobu procvičování elementární hudební teorie.
Hudební dovednosti učitele pohledem pedagogů mateřských škol – první výsledky výzkumného šetřeníPříspěvky
Milena Kmentová, Jan Chumchal, Barbora Loudová Stralczynská, Barbora Jindrová
Aura musica vol. 15, 2024:23-34
Příspěvek přináší první výsledky výzkumného šetření, jehož cílem je zmapovat hudební dovednosti potřebné pro realizaci hudební výchovy v preprimárním vzdělávání z pohledu pedagogů MŠ. Naším záměrem bylo získat informace o názorech pedagogů MŠ na to, jaké dovednosti by měli mít učitelé v praxi, aby dokázali optimálně rozvíjet hudební dovednosti dětí v předškolním věku. Získaná data podpoří inovace vzdělávacích programů a budou zdrojem pro tvorbu nových didaktických materiálů určených pro výuku didakticky orientovaných hudebněvýchovných předmětů na úrovni bakalářského studia a středoškolského oboru předškolní a mimoškolní pedagogika. Výzkum ukázal, že...
Zahraniční počítačové programy na spektrální analýzu hlasuPříspěvky
Miluše Obešlová
Aura musica vol. 15, 2024:14-22
Spektrální analýza, jako velmi rozšířená výzkumná metoda, je používána i ve výzkumu lidského hlasu. V současnosti existuje v zahraničí několik společností, které produkují softwary, které jsou schopné, mimo další funkce na úpravu zvuku, také analyzovat lidský hlas a zobrazovat jeho jednotlivé parametry. Některé softwary jsou používány při studiu řeči a jazyka v univerzitních studijních oborech po celém světě, některé jsou určené především pro klinické účely a jiné jsou vytvořeny speciálně pro hlasové a pěvecké pedagogy k výuce zpěvu jako nástroj pro jejich zpětnou vazbu. Nabídka těchto softwarů je poměrně rozmanitá a v souvislosti s rychlým technologickým...
Softwarové modely hudebních forem a tvůrčí proces jako metoda poznáváníPříspěvky
Petr Haas
Aura musica vol. 15, 2024:3-13
Studium hudebních forem může být podpořeno tvořivou činností, jenž je svou povahou blízká komponování a využívá hry jako edukačního principu. Takové možnosti nabízí interaktivní dialog se softwarovými modely hudebních forem. Uživatel do nich vkládá hudební materiál a model pak automaticky simuluje formování hudební skladby. Využívá se přitom zkušenosti s takzvanou „počítačem asistovanou kompozicí“, jejíž pracovní postupy jsou v oblasti vážné hudby běžné od 60. let minulého století.
Popové rozezpívání v dětském a dospělém pěveckém sboruCantus choralis
Jana Eichler Honců
Aura musica vol. 14, 2023:62-69
Příspěvek přináší krátký náhled do práce s pěveckými sbory, které se věnují nonartificiální hudbě, obsahuje ukázky několika rozezpívání, jež autorka praktikuje se svými pěveckými sbory a měla možnost je vyzkoušet i s návštěvníky workshopu na sborovém sympoziu Cantus Choralis.
Petr Ježil - pedagog a skladatelCantus choralis
Petr Zeman
Aura musica vol. 14, 2023:43-47
Článek připomíná osobnost nedávno zemřelého pracovníka KHV a později KVU PF UJEP Doc. PhDr. Petra Ježila, Ph.D. (* 18. 2. 1951 - † 18. 8. 2023), který se v oblasti hudební výchovy zabýval hlavně prací pedagogickou v oblasti didaktiky HV, ale také činností skladatelskou. Přináší stručný přehled jeho pracovního zařazení a prvotní a zatím neúplný soupis jeho tvorby.
Peter Špilák: Išeu Macek do MauacekCantus choralis
Vladimír Moško
Aura musica vol. 14, 2023:56-61
Tento článok predstavuje modernú interpretáciu slovenskej ľudovej piesne "Išeu Macek do Mauacek" skladateľom Petrom Špilákom. Autor detailne popisuje historické a kultúrne korene tejto piesne v regióne Záhorie na západe Slovenska. Analyzuje charakteristické jazykové prvky a hudobné techniky, ktoré sú typické pre daný región a ako sú integrované do nového aranžmá. Článok tiež preskúma vplyv moderného spracovania na interpretáciu piesne a uvádza, aké výzvy a príležitosti prináša modernizácia tradičného folklóru. Záverom autor zdôrazňuje význam tejto moderné adaptácie pre repertoár mužských zborov a pre kultúrne dedičstvo Slovenska.
Jiří Teml - nové skladby pro smíšený sborCantus choralis
Marek Valášek
Aura musica vol. 14, 2023:7-10
Hudební skladatel Jiří Teml zkomponoval pro soubor Piccolo coro & Piccola orchestra a capellovou Missu 2022 a vokálně instrumentální Žalm 16. Ansámbl se rozhodnul natočit je společně s dalšími skladbami na autorské CD. Článek přibližuje spolupráci souboru s Jiřím Temlem a vznik skladeb v historických souvislostech.
Akademická Banská Bystrica. Retrospektíva a perspektíva. Dvadsať ročníkov medzinárodného festivalu zborového spevu.Cantus choralis
Pavel Martinka
Aura musica vol. 14, 2023:48-55
Príspevok pojednáva o medzinárodnom festivale vysokoškolských a stredoškolských zborov Akademická Banská Bystrica, ktorý sa koná každý nepárny rok na pôde Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici od r. 1985. Predkladáme históriu festivalu s ohľadom na jeho významné medzníky i s niekoľkými číselnými údajmi. Zároveň príspevok reaguje na nové skutočnosti týkajúce sa celospoločenských zmien ovplyvňujúcich nielen festival ale i celý hudobný život a snaží sa priniesť víziu reflexie týchto zmien i v rámci organizácie a realizácie predmetného festivalu.
Významná výročí studentských sborů v okrese Nový Jičín v roce 2023 a 2024Cantus choralis
Boris Nykl
Aura musica vol. 14, 2023:16-25
Příspěvek je věnován studentskému sborovému zpěvu v okrese Nový Jičín, konkrétně je zaměřen na 3 sborová výročí v roce 2023 a 2024 - 10 let KS Nyklband z Frenštátu pod Radhoštěm, 20 let dívčího pěveckého sboru Datio z Oder a 30 let sboru Garrendo z Frenštátu pod Radhoštěm. V článku jsou představeny jednotlivé sbory včetně jejich historie, sbormistrů, významných úspěchů a jejich významu nejen v rámci regionu.
Specifické problémy sbormistra chrámového sboru v současnostiCantus choralis
Leona Stříteská
Aura musica vol. 14, 2023:11-15
Článek zkoumá specifika spojené s chrámovým sborovým zpěvem, který je tradiční součástí bohoslužeb a má dlouhou historii. Sekularizace české společnosti přinesla pro sbormistry chrámových sborů nové výzvy, jako je např. práce se členy různého náboženského postoje a interpretace liturgických textů. Sbormistr i členové chrámového sboru musí být v mnoha ohledech flexibilní a odolní vůči nepříznivým podmínkám. Důležitá je spolupráce s duchovním správcem, s čímž souvisí i otázka financování figurálních mší. V závěru jsou zmíněny možnosti vzdělávání pro chrámové sbormistry.
Finský hudební skladatel Einojuhani Rautavaara v dobových souvislostech (zaměřeno na sborovou tvorbu)Cantus choralis
Jan Spisar
Aura musica vol. 14, 2023:34-42
Finského hudebního skladatele a pedagoga Einojuhaniho Rautavaaru lze označit jako mimořádnou světovou uměleckou osobnost hudby druhé poloviny 20. a počátku 21. století. Během svého života prošel několika tvůrčími etapami a zanechal po sobě umělecky hodnotné dílo. Text se věnuje jeho profesnímu životu, ale hlavně kompozicím pro pěvecké sbory.
Školení mužského pěveckého hlasu prostřednictvím falzetuCantus choralis
Lukáš Filippi
Aura musica vol. 14, 2023:26-33
Tento článek představuje způsob pěveckého výcviku mužských hlasů, ve kterém hraje hlavní roli posilování falzetového rejstříku. Jsou zde představeny hlavní myšlenky pěveckých pedagogů, které spojuje přesvědčení o tom, že ve zpěvu má hrát hlavní roli zevní napínač hlasivek. Cílem příspěvku je vnést do diskuze o pěveckém školení mužských hlasů kritický náhled na jednostranné zapojování hrudního rejstříku a poukázat na výhody falzetové formy pěveckého výcviku, kterou představují vybraní autoři.
Evropský den hudební výchovy EuDaMuS 2022 Rozhovor s PaedDr. Janem Prchalem, předsedou Společnosti pro hudební výchovu České republikyMiscellanea
Lenka Přibylová
Aura musica vol. 14, 2023:92-96
Společnost pro hudební výchovu České republiky vyhlásila na 15. březen 2022 Evropský den hudební výchovy EuDaMus. V čele týmu organizátorů stál dr. Jan Prchal, dlouholetý předseda uvedené společnosti. Položili jsme mu několik otázek týkajících se významu a náplně Evropského dne hudební výchovy.
Využití tonální písňové metody při výuce studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠMiscellanea
Pavel Režný
Aura musica vol. 14, 2023:83-91
Příspěvek se zabývá tonální písňovou metodou Ladislava Daniela a jejím využití ve výuce hudební výchovy na různých typech škol, zejména u studentů učitelství pro první stupeň základní školy. Tato metoda má rovněž nezastupitelné místo při hlasovém a intonačním výcviku u výběrových dětských sborů. Specifikem je její provázání na české, moravské a slovenské...
Rozdíly a podobnosti v technikách zpěvu klasického a populárníhoMiscellanea
Markéta Chladová
Aura musica vol. 14, 2023:70-76
Pěvecké umění můžeme z hlediska vývoje a stylu rozdělit do dvou odlišných větví. Danou pěveckou techniku lze označit za populární či klasickou, a to dle rozdílnosti využívání prvků ovlivňujících výsledný produkovaný zvuk. Pěvecká technika by měla být za všech okolností využívána s ohledem na charakter a styl konkrétní interpretované skladby.
Akademické a studentské sdílení jako zdroj motivaceMiscellanea
Jiřina Jiřičková
Aura musica vol. 14, 2023:77-82
1. – 4. prosince 2022 proběhly na Universität Mozarteum v Salzburgu Mezinárodní dny „Sdílení“ s podtitulem Propojování pedagogicky zaměřených studijních programů. Intenzivní program určený jak studentům, tak i akademikům zahrnoval vystoupení klíčových řečníků, přednášky, workshopy, ale také koncerty a různorodá vystoupení hostů. Výsledkem čtyřdenního setkání, kde měla své zastoupení také Česká republika, byla motivace většiny zúčastněných k dalším diskusím, k hlubšímu studiu vybraných témat, i k hledání cest k užšímu propojení zúčastněných akademiků. Tento příspěvek nabízí reflexi Mezinárodních dnů z pohledu didaktika hudební výchovy.