Aura musica, 2024, vol. 15
Příspěvky
Softwarové modely hudebních forem a tvůrčí proces jako metoda poznávání
Petr Haas
Aura musica vol. 15, 2024:3-13
Studium hudebních forem může být podpořeno tvořivou činností, jenž je svou povahou blízká komponování a využívá hry jako edukačního principu. Takové možnosti nabízí interaktivní dialog se softwarovými modely hudebních forem. Uživatel do nich vkládá hudební materiál a model pak automaticky simuluje formování hudební skladby. Využívá se přitom zkušenosti s takzvanou „počítačem asistovanou kompozicí“, jejíž pracovní postupy jsou v oblasti vážné hudby běžné od 60. let minulého století.
Zahraniční počítačové programy na spektrální analýzu hlasu
Miluše Obešlová
Aura musica vol. 15, 2024:14-22
Spektrální analýza, jako velmi rozšířená výzkumná metoda, je používána i ve výzkumu lidského hlasu. V současnosti existuje v zahraničí několik společností, které produkují softwary, které jsou schopné, mimo další funkce na úpravu zvuku, také analyzovat lidský hlas a zobrazovat jeho jednotlivé parametry. Některé softwary jsou používány při studiu řeči a jazyka v univerzitních studijních oborech po celém světě, některé jsou určené především pro klinické účely a jiné jsou vytvořeny speciálně pro hlasové a pěvecké pedagogy k výuce zpěvu jako nástroj pro jejich zpětnou vazbu. Nabídka těchto softwarů je poměrně rozmanitá a v souvislosti s rychlým technologickým...
Hudební dovednosti učitele pohledem pedagogů mateřských škol – první výsledky výzkumného šetření
Milena Kmentová, Jan Chumchal, Barbora Loudová Stralczynská, Barbora Jindrová
Aura musica vol. 15, 2024:23-34
Příspěvek přináší první výsledky výzkumného šetření, jehož cílem je zmapovat hudební dovednosti potřebné pro realizaci hudební výchovy v preprimárním vzdělávání z pohledu pedagogů MŠ. Naším záměrem bylo získat informace o názorech pedagogů MŠ na to, jaké dovednosti by měli mít učitelé v praxi, aby dokázali optimálně rozvíjet hudební dovednosti dětí v předškolním věku. Získaná data podpoří inovace vzdělávacích programů a budou zdrojem pro tvorbu nových didaktických materiálů určených pro výuku didakticky orientovaných hudebněvýchovných předmětů na úrovni bakalářského studia a středoškolského oboru předškolní a mimoškolní pedagogika. Výzkum ukázal, že...
Didaktické využití aplikace LearningApps při vysokoškolské výuce hudební nauky pro primární a preprimární pedagogiku
Veronika Růžičková
Aura musica vol. 15, 2024:35-41
Aplikace LearningApps se řadí mezi vzdělávací platformy, které využívají interaktivní cvičení a multimediální prostředí za pomoci mobilních telefonů, tabletů, notebooků nebo PC. V tomto příspěvku je aplikace LearningApps uvedena do kontextu ostatních interaktivních multimediálních vzdělávacích aplikací, jsou popsána specifika využití této aplikace pro výuku hudební nauky, způsob tvorby a sdílení vybraných typů cvičení a jsou zrekapitulovány zkušenosti s používáním při vyučování. Na závěr jsou zhodnoceny klady a zápory tohoto způsobu procvičování elementární hudební teorie.
Miscellanea
Motýl – příklad původní a cappella skladby z dílny české komorní vokální skupiny
Jan Prančl, Štěpánka Martišková
Aura musica vol. 15, 2024:42-49
Motýl je šestihlasá autorská a cappella skladba pražské vokální skupiny Skandál. Ke zde uveřejněné partituře připojujeme text obsahující doporučení ohledně jejího nácviku. Zároveň zde komentujeme možná úskalí, která lze očekávat při nácviku náročnějších populárních a cappella úprav tohoto typu a která odlišují zpívání v komorní skupině od zažité práce ve sborech.
Notové přílohy
Motýl
Jan Prančl, Štěpánka Martišková
Aura musica vol. 15, 2024:50-61
Recenze
Dagmar Zelenková, Václav Krahulík a kolektiv: Specifika hudebně výrazových prostředků z pozice interpreta
Ivana Ašenbrenerová
Aura musica vol. 15, 2024