Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica vol. 1, 2012:50-60

K počátkům českého hudebního tisku (1860-1920)

Miloš Hons

Počátky českého odborného hudebního tisku byly spojeny se společenskou atmosférou šedesátých a sedmdesátých let 19. století. Sedmdesátá léta byla ve znamení velkého rozkvětu publicistiky a hudebně kritické činnosti, zaměřené na soudobou tvorbu Bedřicha Smetany a později Antonína Dvořáka. Nejvýznamnějším časopisem se stal Dalibor, jehož činnost se rozvíjela v letech 1858-1927. Nejvýznamnější osobností české hudební kritiky druhé poloviny 19. století se stal Otakar Hostinský. Byl zastáncem novoromantické hudby Wagnera a Liszta a z českých skladatelů Smetany a Fibicha. V letech 1910-1927 existovaly dva opoziční časopisy Smetana a Hudební Revue. Rozdělily odbornou hudební veřejnost a sehrály významnou roli v tzv. bojích o Dvořáka.

Klíčová slova: hudební kritika, hudební tisk a vydavatelství, moderní česká hudba

Zveřejněno: 30. březen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hons, M. (2012). K počátkům českého hudebního tisku (1860-1920). Aura musica1, Article 50-60. https://doi.org/10.21062/aum.2012.049
Stáhnout citaci