Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica vol. 2, 2012:4-7

Janáčkův Otčenáš

Josef Říha

Janáček tvoří svou neobvyklou skladbu Otčenáš v době, kdy již má za sebou řadu úspěšných děl. Stále však je pokládán pouze za "moravského" skladatele. Napsal skladby, které jsou živé i v současnosti, za všechny jmenujme: opery Šárka, Její pastorkyňa, Osud, úspěšné jsou Lašské tance, oblíbený je klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku, kantáta Amarus, mužské sbory na básně P. Bezruče a další.
Úvodní kapitola této stati popisuje sociální a národnostní poměry v Brně na počátku 20. století a Janáčkovu skladatelskou, koncertní, vzdělávací, organizační a publikační činnost.
V této době je Janáček povšech stránkách vyspělou osobností.

Klíčová slova: skladba, úspěch, moravský skladatel, mužské sbory, vyspělá osobnost

Zveřejněno: 30. září 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Říha, J. (2012). Janáčkův Otčenáš. Aura musica2, Article 4-7. https://doi.org/10.21062/aum.2012.058
Stáhnout citaci

Reference

  1. Říha, Josef: Janáčkův Otčenáš (geneze, analýza, interpretace), UJEP Ústí n. L., 2011
  2. Ottův slovník naučný - čtvrtý díl, heslo Brno, s. 724. J. Otto, Praha, 1890
  3. TYRRELL, John: Janáček, Years of Life, Volume 1, s. 38, Londýn, 2006