Aura musica vol. 13, 2021:111-114
Problematika pěvecké interpretace soudobých skladeb
The issue of singing interpretation can be characterized as the need to submit a work in a specific way that would correspond to the intended effect. This compensation of some singing-technical and musical means of expression can be included under the term "expression", which in contemporary music is disturbed by atonality, irregular rhythm, non-melodicity and complete loss of harmony.
Keywords: contemporary music, singing interpretation, singing, expression
Published: September 30, 2021 Show citation
References
- BEZDĚK, Jiří. Soudobá hudba před tabulí. Plzeň: FPE ZČU, 2008. ISBN 978-80-7043-669-1
- HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973
- HOLUBEC, Jiří. Česká hudební teorie 20. století. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-619-6
- HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: SNKLHU, 1963.
- JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: ČSAV, 1965.
- KHOL, Josef. Interpretace: Nástin teorie a praxe interpretování. Praha: Academia, 1989. ISBN 80-200-0169-7
- KULKA, TOMÁŠ. Hodnoty uměleckého díla ve světě uměleckého falza. In: Vesmír 10, roč. 80, 2001. ISSN 0042-4544
- ROSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání dvacátému století. Praha: Argo/ Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-397-4
- ZELENKOVÁ, Dagmar. Pěvecký afekt a jeho užití při výuce současné zpěvní interpretace. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem, 2018. ISBN 978-80-7561-153-6
- ZELENKOVÁ, Dagmar., KRAHULÍK, Václav. Komorní tvorba soudobých severočeských skladatelů. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem, 2020. ISBN 978-80-7561-283-0
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.