Aura musica vol. 7, 2015:40-49
Specifická pravidla vrcholné belcantové pěvecké techniky
Vokální melodie 18. a 19. století se vyznačovala přijetím patetických, monumentálních a dramatických forem, které se odrážejí ve způsobu vokální interpretace. Do popředí se dostává expresivní legato, kterému je nyní dávána přednost před martellatem. Upřednostňují se slovní element a perfektní expresivní dikce, které naruší dříve preferovanou plynulou zpěvnost díla. Hlasová lehkost a pohyblivost ustupuje novým výrazovým prostředkům a rostoucí orchestrální sazba již neplní formu pouhého doprovodu, ale je postavena na stejnou úroveň jako zpěvní linka.
Klíčová slova: vrcholné belcanto, pěvecká technika, zpěvní interpretace
Zveřejněno: 30. září 2015 Zobrazit citaci
Reference
- DELLE SEDIE, Emanuelle. Estetica del canto e dell'arte melodrammatica. Livorno: Ricordi, 1885.
- GARCIA, Manuel. Traité complet de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell arte del canto in due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
- LABLACHE, Luigi. Metodo completo di canto. Milano: Ricordi, 1997. ISMN M-041-37579-3
- MANCINI, Giambattista. Riflessioni pratiche sul canto figurato. Bologna: Forni editore, 1777.
- TOSI, Pier Francesco. Opinioni dei cantori antichi e moderni, o sieno Osservazioni sopra il canto figurato. Bologna: Forni editore, 1723.
- BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976.
- CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8
- ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1972.
- DE ANGELIS, Vanna. Eunuchové. Frýdek - Místek: Alpress, 2003. ISBN 80-7218-936-0
- DOLMETSCH, Arnold. Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956.
- GINEVRA, Stefano. Introduzione di Traité. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
- ZELENKOVÁ, D. Pedagogické aspekty interpretace barokní opery. Ústí nad Labem: Acta Universitatis Purkynianae, 2009. ISBN 978-80-7414-186-7