Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica vol. 7, 2015:40-49

Specifická pravidla vrcholné belcantové pěvecké techniky

Dagmar Zelenková

Vokální melodie 18. a 19. století se vyznačovala přijetím patetických, monumentálních a dramatických forem, které se odrážejí ve způsobu vokální interpretace. Do popředí se dostává expresivní legato, kterému je nyní dávána přednost před martellatem. Upřednostňují se slovní element a perfektní expresivní dikce, které naruší dříve preferovanou plynulou zpěvnost díla. Hlasová lehkost a pohyblivost ustupuje novým výrazovým prostředkům a rostoucí orchestrální sazba již neplní formu pouhého doprovodu, ale je postavena na stejnou úroveň jako zpěvní linka.

Klíčová slova: vrcholné belcanto, pěvecká technika, zpěvní interpretace

Zveřejněno: 30. září 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zelenková, D. (2015). Specifická pravidla vrcholné belcantové pěvecké techniky. Aura musica7, Article 40-49. https://doi.org/10.21062/aum.2015.029
Stáhnout citaci

Reference

  1. DELLE SEDIE, Emanuelle. Estetica del canto e dell'arte melodrammatica. Livorno: Ricordi, 1885.
  2. GARCIA, Manuel. Traité complet de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell arte del canto in due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
  3. LABLACHE, Luigi. Metodo completo di canto. Milano: Ricordi, 1997. ISMN M-041-37579-3
  4. MANCINI, Giambattista. Riflessioni pratiche sul canto figurato. Bologna: Forni editore, 1777.
  5. TOSI, Pier Francesco. Opinioni dei cantori antichi e moderni, o sieno Osservazioni sopra il canto figurato. Bologna: Forni editore, 1723.
  6. BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976.
  7. CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8
  8. ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1972.
  9. DE ANGELIS, Vanna. Eunuchové. Frýdek - Místek: Alpress, 2003. ISBN 80-7218-936-0
  10. DOLMETSCH, Arnold. Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956.
  11. GINEVRA, Stefano. Introduzione di Traité. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
  12. ZELENKOVÁ, D. Pedagogické aspekty interpretace barokní opery. Ústí nad Labem: Acta Universitatis Purkynianae, 2009. ISBN 978-80-7414-186-7