Aura musica vol. 9, 2016:34-38
Proměna pěveckého stylu 2. poloviny 19. století
The declamation ideal and the preferred dictation of the operas for the second half of the 19th century ravaged the classical belcanto structure of the melodic line, and new researches in the field of registers and voice casting had a negative influence on the singing technique of a large number of performers of both the 19th and 20th centuries. The effort to express the work as much as possible and realistically demonstrated feelings led to an exaggerated vocal naturalism, ripping phrasing, bad breathing, and generally falling singing techniques.
Keywords: declamatory ideal, opera, singing technique, expressiveness
Published: September 30, 2016 Show citation
References
- DUPREZ, Gilbert Louis. L'art du chant. Berlin: A. M. Schlesinger, 1846.
- GARCIA, Manuel. Traité complet de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell arte del canto in due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8.
- BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976.
- CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8
- GINEVRA, Stefano. Introduzione di Traité. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
- HOLEČKOVÁ - DOLANSKÁ, Jelena. O deklamaci zpívaného slova. Praha: AMU Živá hudba AMU, 1980.
- ŠEDINOVÁ SLABÁKOVÁ, Nikola: Mezzosopránové a altové role v operách Giuseppe Verdiho e jejich interpretace, Univerzita Palackého Olomouc, dizertační práce, 2012.
- VAŠEK, Rudolf. Kultivovaný zpěv. Praha: Panton, 1977.
- ZELENKOVÁ, Dagmar. Pohyblivost hlasu jako znak vrcholné belcantové pěvecké techniky a její použití v soudobé zpěvní pedagogice, Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-744-9.