International Journal of Choir Writing, Music Pedagogy and Music Theory

Aura musica vol. 11, 2019:142-147

Současná výuka zpěvní interpretace

Dagmar Zelenková, Veronika Čermáková

The teaching of singing interpretation is seen as the necessity of submitting work in a specific way which would correspond to the intended effect. This compensation of certain vocal, technical and musical means of expression can be included under the term "expression", which can be understood as a certain absorption into the deep meaning of a particular piece of music that is subject to the principles, but interpretative practices are ultimately unique and specific to a particular performer, work and time.

Keywords: singing interpretation, expression, singing, recitative, aria

Published: September 30, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zelenková, D., & Čermáková, V. (2019). Současná výuka zpěvní interpretace. Aura musica11, Article 142-147. https://doi.org/10.21062/aum.2019.051
Download citation

References

  1. ANGER, Jiří. Afekt, výraz, performace. Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla. Praha, Univerzita Karlova, 2018. 978-80-7308-768-5
  2. BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976.
  3. CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8
  4. CRIVELLI, Domenico. L'arte del canto ossia Corso completo d'insegnamento sulla coltivazione della voce. Londýn: vlastním nákladem, 1820.
  5. DELLE SEDIE, Emanuelle. Estetica del canto e dell'arte melodrammatica. Livorno: Ricordi, 1885.
  6. GARCIA, Manuel. Traité complet de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell arte del canto in due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
  7. HOLEČKOVÁ - DOLANSKÁ, Jelena. O deklamaci zpívaného slova. Praha: AMU Živá hudba AMU, 1980.
  8. KHOL, Josef. Interpretace: Nástin teorie a praxe interpretování. Praha: Academia, 1989. ISBN 80-200-0169-7
  9. ZELENKOVÁ, Dagmar. Pohyblivost hlasu jako znak vrcholné belcantové pěvecké techniky a její použití v soudobé zpěvní pedagogice. Ústí nad Labem: Educa, 2014. 978-80-7414-744-9