Aura musica vol. 13, 2021:83-89
Glosy 3 Distanční výuka v době pandemie Covidu-19 jako výzva pro hudební výchovu na vysoké a střední škole
The authors of this article follow and comment the development of the field of Music Education for many years, from the begin of the last education reform concretely. Glossary 3 builds on previous contributions by Dr. Lišková and is a purely current topic. From the point of view of university and high school teachers, the authors describe and evaluate the situation in the field of music during a pandemic in the past year. Based on their own experience, they point out what changes were made in the teaching of specific schools and how these changes can be projected into "ordinary" teaching positively in the future. They also deal with questions of the applications of the methods and of the forms of the work and presented topics in the distance learning.
Keywords: distance learning, Music, Glossy 3, methods and forms of work, High School, University
Published: September 30, 2021 Show citation
References
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7
- SOUKUPOVÁ, Pavla et al. Mezipředmětovost ve vybraných vzdělávacích oblastech RPV: metodika transdisciplinárního inovativního kurzu a studijní text pro přípravu studentů na integraci mezipředmětových vztahů do výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. 119 stran. ISBN 978-80-261-0979-2.
- LIŠKOVÁ, Štěpánka. Glosy 2: Současná HV z pohledu učitele VŠ, SŠ a ZŠ. Aura Musica: Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí n. L., 2019 (11), s. 10-14. ISSN 1805-4056.
- CHOVANCOVÁ, Karolína, Jiří NOVOSÁK, Ondřej ANDRYS, Daniela SWART a Petr SUCHOMEL. Podpora žáků základních škol ve vzdělávací oblasti umění a kultura: Tematická zpráva Umění a kultura [on-line]. 1. ČŠI, 2019, s. 12-13 [cit. 2021-5-7]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/2020/TZ_Umeni_a_kultura/html5/index.html?&locale=CSY&pn=13
- SLOWÍK, Josef, Šárka KÁŇOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Irena MEDŇANSKÁ a Štěpánka LIŠKOVÁ. Metodické materiály pro práci s žáky se SVP v uměleckém vzdělávání: hudební obor [on-line]. 1. Plzeň: Západočeská univerzita, 2020 [cit. 2021-5-7]. ISBN 978-80-261-0914-3. Dostupné z: https://uploads-ssl.webflow.com/5b28dd11f63aa80feab65929/5fba440294c1e568ee91216e_3.2_ho_web_2020.pdf
- LIŠKOVÁ, Štěpánka. Témata mimoevropské hudby ve výuce HV. In: Konference Inovace v hudební výchově na 2. stupni ZŠ I.: sborník příspěvků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. s. 26-30. ISBN 978-80-261-0633-3. Dostupné z: https://docplayer.cz/36013017-Sbornik-prispevku-z-konference-inovace-v-hudebni-vychove-na-2-stupni-zs-i-kolektiv-autoru.html
- DYLAN, Wiliam a Leahy SIOBHÁN. Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy. 3. Praha: EDUkační LABoratoř, 2020. ISBN 978-80-906082-8-3.
- https://www.facebook.com/GFK.Plzen/videos/1156237338138511
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.