Aura musica vol. 11, 2019:137-141
Pěvecká výslovnost a její typy
Singing pronunciation is one of the most important elements of a singer's interpretation. Proper pronunciation, supplemented by optimal gesture, will enhance the audience's perception of the vocabulary of the spoken words of the character. His or her art needs to be studied with the utmost caution, as unnecessary exaggeration could be achieved by negative reaction from the audience.
Keywords: singing pronunciation, gesticulation, singing interpretation, meaning of words
Published: September 30, 2019 Show citation
References
- BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976.
- CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8
- DELLE SEDIE, Emanuelle. Estetica del canto e dell'arte melodrammatica. Livorno: Ricordi, 1885.
- GARCIA, Manuel. Traité complet de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell arte del canto in due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
- KHOL, Josef. Interpretace: Nástin teorie a praxe interpretování. Praha: Academia, 1989. ISBN 80-200-0169-7
- LUKAVSKÝ, Radovan. Kultura mluveného slova. Praha: Akademie múzických, 2000. ISBN 80-85883-61-9
- MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
- MANCINI, Giambattista. Riflessioni pratiche sul canto figurato. Bologna: Forni editore, 1777.
- ZELENKOVÁ, Dagmar. Pohyblivost hlasu jako znak vrcholné belcantové pěvecké techniky a její použití v soudobé zpěvní pedagogice. Ústí nad Labem: Educa, 2014. 978-80-7414-744-9