Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica vol. 11, 2019:66-73

Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy

Hana Stadlerová, Daniela Taylor, Milena Tomanová

Předměty hudební a výtvarná výchova jsou začleněny do vzdělávací oblasti Umění a kultura jako povinné, měly by se tedy plnohodnotně podílet na rozvoji dítěte. V praxi můžeme sledovat, že jsou stále podceňovány, obsahy některých lekcí jsou dokonce v přímém rozporu s učivem daným RVP. Je třeba vzdělávat pedagogy, aby si byli vědomi nezastupitelné role uměleckých výchov, které umožňují žákům nejen získat nové znalosti a dovednosti, ale také projevit emoce i subjektivní pohled na svět. V kontextu s realitou hudební a výtvarné výchovy byly nabídnuty aktivity, které byly nejprve ověřovány v rámci didaktické přípravy. Jejich průběh i výstupy se mohou stát inspirací pro inovaci školní praxe.

Klíčová slova: umělecké vzdělávání, RVP, kompetence, vzdělávací oblast Umění a kultura, mezioborovost, hudební výchova, výtvarná výchova, projekt, inovace

Zveřejněno: 30. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Stadlerová, H., Taylor, D., & Tomanová, M. (2019). Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy. Aura musica11, Article 66-73. https://doi.org/10.21062/aum.2019.039
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kvapil, K. (2019). Personalisté upřednostňují osobnost před znalostmi. In Právo, Praha: roč. 29, č. 55.
  2. Stadlerová, H. et al. (2010). ZOP. Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU.
  3. Stehlíková Babyrádová, H. & kol. (2013). Meziprostory. Brno: MU.
  4. Taylor, D. (2019). Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno: MSD.
  5. Bartošová, A. (2019) Zrušíme hudební výchovu. Je to jen zombík v našlapaném rozvrhu. Dostupné z: https://www.idnes.cz/onadnes/deti/hudebni-vychova-ve-skolach-skola-hudba-hudebka-vyuka.A190201_133959_deti_jup#space-a
  6. Grygar, M. (2012). Dostupné z http://www.museumkampa.cz/milan-grygar-bez-nazvu-1988/
  7. https://www.irozhlas.cz/kultura/vytvarne-umeni/milan-grygar-antifony-vystava-galerie-zdenek-sklenar-hudba-obraz_1806031045_pla
  8. Minisčítání na školách: žáci by zrušili hudební výchovu. (2018). Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2018/12/miniscitani-na-skolach-zaci-by-zrusili.html
  9. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017) Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216_1_1/
  10. Tuschnerová, I. (2018). Dostupné z: https://artalk.cz/2018/11/22/malovat-vlnou-inez-tuschnerova-v-moravske-galerii/