Aura musica, 2015, vol. 7
Příspěvky
Sluchová analýza jako součást výuky harmonie a intonace
Pavel Holubec
Aura musica vol. 7, 2015:4-11
Příspěvek se zaobírá možnostmi propojování ověřených metodických postupů vokální intonace s harmonickými představami. Základem harmonických představ je harmonická kadence v podobě T - S - D - T. Základní harmonické funkce jsou poté nahrazovány akordy na vedlejších stupních či akordy alterovanými.
Music Education in Ostrava in Protectorate of Bohemia and Moravia (1939-1945)
Jiří Kusák
Aura musica vol. 7, 2015:12-19
Studie se zabývá dějinami hudební výchovy v Ostravě v období Protektorátu Čechy a Morava (1939-1945). Studie reflektuje zkoumanou problematiku v oblasti všeobecné hudební výchovy, odborné hudební výchovy a hudební výchovy na učitelském ústavu. Studie věnuje pozornost také hudebním lidovýchovným a popularizačním aktivitám v daném období.
Mária Kišonová-Hubová - výrazná osobnosť slovenskej hudobnej kultúry
Marta Polohová
Aura musica vol. 7, 2015:20-25
Obsahom štúdie je pripomenutie si storočnice narodenia osobnosti slovenskej hudobnej kultúry Márie Kišonovej-Hubovej. Pisateľka v nej mapuje študentské roky i rozsiahlu umeleckú i pedagogickú činnosť tejto umelkyne. Všíma si tiež určité kritické stanovisko v dobovej tlači v spojitosti s účinkovaním M. Kišonovej-Hubovej v klasických operetách. Autorka príspevku spomína aj na svoje osobné stretnutia z touto výnimočnou osobnosťou počas štúdií na Hudobnej fakulte VŠMU v Bratislave, kde v tom čase profesorka Hubová vyučovala i viedla Katedru operného a koncertného spevu. Príspevok uzatvára kladné stanovisko významného slovenského teatrológa a kritika Jaroslava...
Melodram do školy
Lenka Přibylová
Aura musica vol. 7, 2015:26-39
Studie je uveřejněna za účelem prezentace nového projektu katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, projektu s názvem Melodram do školy. Záměrem uvedeného projektu je popularizace melodramu jako hudebního druhu a snaha o jeho širší zavedení do výuky hudební výchovy na základních a středních školách, rovněž tak do výuky všeobecné hudební nauky či jiných předmětů na základních uměleckých školách. Tento kompoziční druh spojující mluvené slovo s hudbou obsahuje mnoho aspektů důležitých pro rozvoj hudebního cítění interpretů, zde žáků a studentů. V učebnicích hudební výchovy se však jedná o útvar značně...
Specifická pravidla vrcholné belcantové pěvecké techniky
Dagmar Zelenková
Aura musica vol. 7, 2015:40-49
Vokální melodie 18. a 19. století se vyznačovala přijetím patetických, monumentálních a dramatických forem, které se odrážejí ve způsobu vokální interpretace. Do popředí se dostává expresivní legato, kterému je nyní dávána přednost před martellatem. Upřednostňují se slovní element a perfektní expresivní dikce, které naruší dříve preferovanou plynulou zpěvnost díla. Hlasová lehkost a pohyblivost ustupuje novým výrazovým prostředkům a rostoucí orchestrální sazba již neplní formu pouhého doprovodu, ale je postavena na stejnou úroveň jako zpěvní linka.
Miscellanea
9. ročník Jirkovského Písňovaru 2015 aneb Kde se písně vaří, tam se dobře daří
Jiří Kolář
Aura musica vol. 7, 2015:50-59
Notové přílohy
Necpi
Šárka Krejčí
Aura musica vol. 7, 2015:60-67
Pochod z baletu Louskáček. Petr Iljič Čajkovskij (1840-1893)
Jiří Holubec
Aura musica vol. 7, 2015:68-71
Vyšila šáteček
Pavel Holubec
Aura musica vol. 7, 2015:72-74
Recenze
Daniel Skála - Jiří Kusák: Hudebněanalytická a interpretační sonda do české artificiální hudby pro cimbál v období 1945-1989
David Kozel
Aura musica vol. 7, 2015:75-77
Lenka Černíková: Jaroslav Vogel (1894-1970), interpret hudebního prostoru
Karel Steinmetz
Aura musica vol. 7, 2015:78-79