Aura musica, 2017, vol. 10
Příspěvky
Ansámblový zpěv a cyklus pro čtyři ženské hlasy Vítr
Jan Vičar
Aura musica vol. 10, 2017:4-11
Peter Špilák - Slovenská suita pre miešaný zbor a sláčikový orchester. Autoreflexia
Peter Špilák
Aura musica vol. 10, 2017:12-19
Príspevok je analytickým pohľadom na vlastnú kompozíciu Slovenská suita pre miešaný zbor a sláčikový orchester. Jedná sa o skladbu vytvorenú pre Medzinárodný festival zborového umenia Voce Magna 2014 Žilina. Autor príspevku sa zaoberá vznikom hudobného diela, výberom hudobných vyjadrovacích prostriedkov, spracovaní hudobného materiálu, tektonickým riešením vybraných úsekov skladby, poukazuje na inšpiračné zdroje z oblasti slovenského folklóru a ich pretavenie do osobitého kompozičného spracovania s cieľom čo najvernejšieho zachytenia a stvárnenia obsahu textovej predlohy.
Karl Jenkins - Stabat Mater
Vít Krejčiřík
Aura musica vol. 10, 2017:20-23
Stabat Mater Karla Jenkinse je charakterizována z pohledu struktury, instrumentace, textu a s přihlédnutím k jeho dalším skladbám. Doplněno o stručný životopis autora a obecnou charakteristiku sekvence Stabat Mater.
Národný umelec Milan Novák - 90-te výročie narodenia skladateľa
Jana Hudáková
Aura musica vol. 10, 2017:24-29
Milan Novák patrí medzi predstaviteľov slovenskej hudobnej moderny. Okrem množstva ocenení má aj udelené tituly - Národný umelec, Rytier medzinárodnej kultúry a ďalšie. Napriek tomu, že v tomto roku 2017 slávil svoje 90. narodeniny, je aj v súčasnosti skladateľom veľmi činným. Jeho kompozičná tvorba je veľmi bohatá a invenčná a siaha od drobných inštruktívnych skladieb a folklórnych úprav cez scénickú, zborovú, piesňovú tvorbu, hudobno-tanečné scény až po väčšie scénicko-dramatické útvary.
"85 let Kühnova dětského sboru" (1932-2017)
Jiří Chlum
Aura musica vol. 10, 2017:30-33
Kühnův dětský sbor je fenomén, který již 85 let okouzluje spontánním projevem dětského zpěvu. Ryzí zvukovost a někdy až naivní přirozenost hlasů jsou nenahraditelnými trumfy tohoto tělesa, které od svého vzniku až do současnosti ušlo dlouhou cestu vývoje. Prošlo mnoha generačními proměnami a v dějinách české hudební kultury se stalo živoucí legendou. Nenahraditelnost tohoto dětského sboru nespočívá pouze v jeho umění a kulturním přínosu, ale jde ruku v ruce také s jeho pedagogicko-výchovným posláním. V různém stupni vývoje dítěte probouzí zájem o hudbu, rozvíjí jeho představivost, vychovává k družnosti a schopnosti pracovat ve prospěch celku. Současní...
Eva Langsteinová - tvorivý pedagóg
Dagmar Strmeňová
Aura musica vol. 10, 2017:34-38
V príspevku približujeme osobnosť Prof. PhDr. Evy Langsteinovej, CSc., z aspektu pedagogicko-vedeckých aktivít a tiež z hľadiska organizácie medzinárodných festivalov zborového spevu ABB a medzinárodných sympózií Cantus choralis Slovaca v Banskej Bystrici.
Současná světová sborová tvorba
Tomáš Pospíšil
Aura musica vol. 10, 2017:39-41
Příspěvek sympozia Cantus Choralis zahrnuje velmi stručný pohled na současnou světovou sborovou tvorbu. Poukazuje na důvody, proč může být současná světová tvorba atraktivní pro zpěváky i jejich sbormistry, a rozděluje tvůrce a jejich díla do tří kategorií podle kompozičních inspirací. Jednotlivý výčet autorů a skladeb pak zahrnuje především ukázky, které zazněly při prezentaci na sympoziu Cantus Choralis 2017.
Vladimír Gajdoš - Hudobno-pedagogická osobnosť s orientáciou na zborový spev
Milan Pazúrik
Aura musica vol. 10, 2017:42-48
Príspevok pojednáva o hudobno-pedagogickej a skladateľskej osobnosti banskobystričana Vladimír Gajdoša, ktorý sa venoval nielen pedagogickej činnosti, ale aj kompozičnej, so zameraním na zborovú tvorbu. Jeho skladby prevažne premiéroval Univerzitný spevácky zbor Mladosť Katedry hudobnej výchovy na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, na ktorej bol dlhoročným členom a docentom.
Prínos Tibora Sedlického k rozvoju zborového spevu na Slovensku
Marianna Kološtová
Aura musica vol. 10, 2017:49-53
Príspevok reflektuje osobnosť a zborovú činnosť doc. PhDr. Tibora Sedlického, CSc., reprezentanta "pevnej" tradície vyučovania hudobnej výchovy a zborového spevu na Slovensku. Pozornosť venuje rôznorodosti a proporčnej vyváženosti jeho pedagogickej, zbormajstrovskej, koncepčnej, umeleckej a publikačnej činnosti prioritne zacielenej do oblasti zborovo-speváckych aktivít. Hodnotí jeho prínos k rozvoju zborového umenia na Slovensku.
REQUIEM by John Rutter - interpretation and performance
Arkadiusz Kaczyński
Aura musica vol. 10, 2017:54-68
This prominent British composer has been very popular for many years because of his music - extremely appreciated, especially in Great Britain, Scandinavia and North America. Not very popular in Poland for a very long time, only in the United States of America his Requiem was presented hundreds times in the year of its premiere.Amongst Rutter's compositions, apart from great vocal-instrumental forms, there are also smaller compositions with an instrumental or vocal accompaniment and a great amount of a cappella pieces.There are many funeral masses very well known in musical literature, amongst them some famed for their very advanced structure....
Representative forms and genres of secular vocal music in the 16th century
Izabela Szyma-Wysocka
Aura musica vol. 10, 2017:69-73
Michnovo Andělské přátelství a Říhova Svatební
Pavel Holubec
Aura musica vol. 10, 2017:74-85
Příspěvek komparuje vokální kompozice A. V. Michny a J. Říhy z pohledu hudebně vyjadřovacích prostředků a samotného umění úpravy, aranže.
Problémy a příležitosti ve využívání historických notových pramenů pro současný sborový zpěv
Štěpán Buchar
Aura musica vol. 10, 2017:86-91
Příspěvek se zabývá problematikou využívání historických pramenů liturgické hudby zpracované sbírky kostela Nejsvětější Trojice v Hostinném pro současné sborové provedení. Po úvodu, přibližujícím historii města a kostela v Hostinném je představena struktura sbírky a jsou nastíněny příležitosti a zároveň možné překážky při využívání hudebnin v současné sborové praxi.
Špecifiká horehronského viachlasného spevu
Pavel Martinka
Aura musica vol. 10, 2017:92-95
Predkladaný príspevok pojednáva o špecifikách viachlasného spevu v regióne Horehronie. Uvádzame stručný opis jeho vnútornej stavby a jeho jedinečnosť vo využívaní mikrotonálnych štruktúr, historické, spoločenské východiská, interpretačné špecifiká na pomedzí homo- a polyfónie z hľadiska funkčnosti vybraných súzvukov.
Zborová tvorba Vojtecha Didiho s akcentom na cyklus zborov SINI AMORE NIHIL
Anna Paluchová
Aura musica vol. 10, 2017:96-101
Práca poukazuje na zborovú tvorbu Vojtecha Didiho s akcentom na cyklus zborov SINI AMORE NIHIL, ktoré sa analyzujú v druhej polovici príspevku. Text prezentuje skladateľovu biografiu, tvorbu a hudobný jazyk, akým sa vyjadruje v dielach. Cieľom práce je priblíženie hudobného portrétu Vojtecha Didiho, oboznámenie sa s jeho tvorbou pre zbory a jeho osobnostným vplyvom na pôdu súčasnej zborovej literatúry na Slovensku a vo svete. Za predpokladaný prínos príspevku pokladáme bližšiu analýzu tvorby slovenského skladateľa Vojtecha Didiho venovanú zborovým telesám.
Nácvik sborových úprav v rámci sympozia Cantus choralis, Ústí nad Labem, 18. 10. 2017
Luboš Hána
Aura musica vol. 10, 2017:102-111
Subjective insight into some selected competences of a music teacher
Lidia Kataryńczuk-Mania, Maciej Kołodziejski
Aura musica vol. 10, 2017:112-117
The subject of this article is the subjective insight into some selected competences of a teacher of music within the general music education which constitute a starting point in considerations on the role of a teacher of music in the process of the children's and the youth's education which is framed in the humanistic pedagogical mindset of education characterised with axionormative, fundamental, holistic, syncretic, contextual, diachronic and alternative character. As the authors see it, a teacher of music realises their vision as a counsellor, an integrator, an educator, a music-therapist as well as a reflexive and critical practitioner.