Aura musica, 2016, vol. 9
Příspěvky
Vývoj a specifika prvků orientalismu v ruské klasické hudbě 19. století
Ondřej Fišer
Aura musica vol. 9, 2016:4-9
Tato studie se zabývá historickým vývojem a procesem adaptace orientálních prvků v kompozici ruských skladatelů 19. století. Počáteční část této studie obsahuje analýzu specifik ruské národní hudby a historického procesu jejího utváření. Zvláštní pozornost je věnována expanzivní politice Alexandra II. a jí zapříčiněnému zvýšení intenzity interetnických kontaktů. Druhá část výzkumu analyzuje hlavní milníky adaptace orientálních prvků v dílech ruských skladatelů klasické hudby. Zvláštní pozornost je věnována přínosu Alexandra Alexandroviče Aljabjeva, Michaila Ivanoviče Glinky, Vladimíra Vasilijeviče Stasova a činnosti Novoruské školy. Na konci studie...
Řízení orchestru v devatenáctém století
Elena Gonata
Aura musica vol. 9, 2016:10-15
Studie se zabývá vývojem dirigentské techniky v 19. století, a to hlavně ve Francii a Německu. Uvádí tři hlavní způsoby řízení orchestru, tj. od klavíru, houslovým smyčcem a pomocí taktovky. Ve druhé části se soustředí na přínos F. Mendelssohna-Bartholdyho, H. Berlioze a R. Wagnera.
Music and Folkloristic Activities of Zdeněk Kašpar, a Wallachian Musician and Collector
Jan Chumchal, Jiří Kusák
Aura musica vol. 9, 2016:16-25
Studie se zaměřuje na osobnost hudebníka, učitele, aranžéra a sběratele valašských lidových písní Zdeňka Kašpara. Zabývá se především jeho sběratelskou a vydavatelskou činností v oblasti hudby a folklóru. První část studie přibližuje oblast Valašska v rámci Moravy a popisuje Kašparovu osobnost. Druhá a třetí část pojednává o jeho sběratelské činnosti a následné činnosti vydavatelské zahrnující několik sbírek a příspěvky do národopisných časopisů.
Výslovnost latiny v duchovní vokální hudbě renesance a baroka
Čeněk Svoboda
Aura musica vol. 9, 2016:26-29
Článek nastiňuje problematiku různých výslovností latiny v duchovní vokální hudbě. Rekapituluje všechny podoby latiny, se kterou přicházíme do kontaktu, na příkladech uvádí její výslovnost. Dále v tabulce doporučuje sbormistrům, kterou latinu uplatnit v různých historických a geografických okruzích staré hudby. Na závěr přidává několik relativizačních námětů k přemýšlení.
Zpráva pro sbormistry ohledně ladění renesanční hudby
Čeněk Svoboda
Aura musica vol. 9, 2016:30-33
Text uchopuje problematiku tónin, transpozic a ladění v renesanční hudbě. Byl zamýšlen jako povzbuzení sbormistrům, kteří se rozhodnou zařadit do repertoáru renesanční skladbu. Nastiňuje odlišné pojímání tónin tehdy a v dur-mollovém systému po roce 1600, popisuje relativní správnost různých transpozic. Informuje o různých podobách tehdejších klíčů a na závěr upozorňuje na problematiku přirozeného ladění a volného nakládání s posuvkami v renesanční hudbě.
Proměna pěveckého stylu 2. poloviny 19. století
Dagmar Zelenková
Aura musica vol. 9, 2016:34-38
Deklamační ideál a preferovaná výrazná dikce oper 2. poloviny 19. století nabourávala klasickou belcantovou stavbu melodické linie a také nové výzkumy v oblasti rejstříků a posazení hlasu měly negativní vliv na pěveckou techniku velké řady interpretů přelomu 19. a 20. století. Snaha o co největší expresivitu díla a realisticky předváděných pocitů vedla k přehnanému hlasovému naturalismu, rozbouranému frázování, špatnému dýchání a celkově upadající pěvecké technice.
Miscellanea
11. ročník Mezinárodního soutěžního festivalu sborové populární hudby "Jirkovský Písňovar"
Jiří Kolář
Aura musica vol. 9, 2016:53-57
Specifikum výchovných koncertů Miloše A. Machka a jejich vliv na současného posluchače
Miroslava Kupka
Aura musica vol. 9, 2016:58-63
Příspěvek nastiňuje problematiku současného systému výchovných koncertů. Představuje významného protagonistu výchovných koncertů v České republice dnes - dirigenta a moderátora Miloše A. Machka. Seznamuje s hlavními atributy a specifikem jeho produkce. V závěru zkoumá a vyhodnocuje oblíbenost Machkovy tvorby u posluchače dnešní doby.
The development of choral singing in leisure activities of adults using the example of the Bělotín week of singing from 1992 to 2016
Jan Spisar
Aura musica vol. 9, 2016:64-68
Příspěvek se zabývá problematikou vývoje sborového zpěvu ve volnočasových aktivitách dospělých, a to na konkrétním příkladu Bělotínského týdne zpěvu v letech 1992-2016. Text reflektuje sborový zpěv jako jednu z četných možností trávení volného času, věnuje se vývoji a pozitivnímu přínosu jmenované akce.
Koncert Dagmar Zelenkové a Václava Krahulíka v rámci 53. ročníku Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena v Teplicích
Lenka Přibylová
Aura musica vol. 9, 2016:68-69
Notové přílohy
Trepak - hrátky s rytmem aneb Neztratím se!
Jiří Holubec
Aura musica vol. 9, 2016:39-41
Nevím
Hana Faitová
Aura musica vol. 9, 2016:42-52
Recenze
Lenka Přibylová: Zdeněk Zahradník - Tajemství symbiózy hudby a slova
Dagmar Zelenková
Aura musica vol. 9, 2016:70-71