Aura musica, 2020, vol. 12
Příspěvky
Zapomenutá sborová tvorba českých skladatelů 60. let minulého století
Miloš Hons
Aura musica vol. 12, 2020:8-13
V šedesátých letech dochází v tvorbě předních českých skladatelů Jana Rychlíka, Jana Klusáka, Marka Kopelenta a Luboše Fišera k radikálnímu rozchodu s tradicí. Na sborovou sazbu začali aplikovat principy a techniky serialismu a punctualismu, efekty z oblasti témbrové hudby, inspirovali se poezií dadaismu, symbolismu atd. Skladby v dobovém kontextu vyznívaly jako experimenty, z nichž se záměrně vytratila melodie, libozvučná harmonie, pravidelný puls, srozumitelný text a obsah. Tato tvorba, spadající pod stylové označení Nová hudba 60. let, patří dnes již k takřka zapomenuté historii, ale současně dokládá vysokou úroveň českého sborového umění té doby.
Výchovné aspekty práce s dětským sborem
Tomáš Pospíšil
Aura musica vol. 12, 2020:14-17
Příspěvek sympozia Cantus Choralis shrnuje jednotlivé výchovné aspekty, které vznikají souběžně s uměleckým tvořením při práci s dětským sborem. Aspekty je možné vnímat ze dvou úhlů - jako prostředky, které usnadňují uměleckou práci a jako cíle, díky kterým umělecká práce nabývá na své hodnotě.
Pekka Kostiainen: Jaakobin pojat. Střet tonality a atonality z pohledu interpretační analýzy
Pavel Holubec
Aura musica vol. 12, 2020:18-23
Příspěvek analyzuje sborovou partituru Jaakobin pojat z pohledu interpreta, sbormistra, především s ohledem na méně tradiční způsoby kompozice a interpretace. Zaobírá se též teoretickými pojmy atonalita, aleatorika, clustr, které v kompozici autor, Pekka Kostianen používá.
Hudba olomouckého orloje a její využití v dramaturgii pěveckého sboru
Pavel Režný
Aura musica vol. 12, 2020:24-30
Příspěvek navazuje na výstavu Vlastivědného muzea v Olomouci k 500. výročí prvního písemného doložení existence orloje. Zabývá se historií olomouckého orloje a jeho proměnami v průběhu pěti století nejen po stránce vizuální, ale zejména hudební. Všímá si především toho, jaké skladby olomoucký orloj hrál od 16. století po současnost a které z nich jsou potenciálně využitelné v dramaturgii pěveckého sboru. Zachycuje i aktuální diskuzi, která řeší, zda ponechat podobu v duchu socialistického realismu od Karla Svolinského, nebo obnovit původní historický barokní vzhled.
Performance Issues of Gloria by John Rutter
Arkadiusz Kaczyński
Aura musica vol. 12, 2020:31-38
Příspěvek seznamuje čtenáře se skladbou Gloria anglického skladatele Johna Ruttera a vlastními zkušenostmi s jejím prováděním.
Polish Songs by Karol Szymanowski, arranged by Miłosz Bembinow
Tomasz Kotwica
Aura musica vol. 12, 2020:39-42
Jak efektivně zkoušet se sborem
Michal Hájek
Aura musica vol. 12, 2020:43-51
Příspěvek je koncipován jako série tipů a návodů jak úspěšně a efektivně vést pěvecký sbor.
Jirkovský Písňovar - festival sborové populární hudby
Marie Hánová
Aura musica vol. 12, 2020:52-55
Příspěvek pojednává o sborovém festivalu Jirkovský Písňovar a o jeho vlivu na sborové dění v české republice. Vzhledem k profesnímu zaměření autorky příspěvku je pozornost cílena především na vliv festivalu na sbory středoškolské.
Sborová tvorba Jana Nováka (1921-1984) do roku 1968
Petr Janda
Aura musica vol. 12, 2020:56-61
Příspěvek se zabývá sborovou tvorbou českého skladatele Jana Nováka (1921-1984), se zřetelem na období 60. let 20. století. Poukazuje na důležité stylotvorné prvky tehdejší Novákovy tvorby, jako je například metrorytmika ve spojení s latinskou prozódií, ve vybraných notových ukázkách demonstruje typické prvky skladatelovy hudební řeči a nastiňuje jeho vypořádání se s vlivy tzv. "Nové hudby". Příspěvek rovněž předkládá řadu autentických vyjádření osobností hudebního života, včetně skladatele samotného, které přispívají k bližšímu poznání charakteru díla Jana Nováka.
50 rokov UMSZ MLADOSŤ PF UMB B. BYSTRICA
Milan Pazúrik
Aura musica vol. 12, 2020:62-70
Príspevok pojednáva o Univerzitnom speváckom zbore Mladosť pri PF UMB v Banskej Bystrici, jeho stručnej histórii, výsledkoch a umeleckých úspechov doma i v zahraničí. Zachytáva publikačnú a umeleckú stránku telesa za takmer 50 rokov s prihliadnutím najmä na nové milénium. Priložené sú aj prehľady koncertov v zahraničí a bibliografiu, ktorá sa viaže na uvedené vokálne teleso. Súčasťou je aj diskografia a náhľady vybraných bukletov CD nosičov.
Zborová tvorba Ladislava Stančeka (1898-1979)
Dominika Machutová
Aura musica vol. 12, 2020:71-77
V tomto roce si připomínáme 40. výročí od úmrtí Ladislava Stančeka (1898-1979). Příspěvek přibližuje osobnost slovenského skladatele a jeho hudební tvorbu se zaměřením na sborová díla. Tento všestranný hudebník - skladatel, varhaník, sbormistr, hudební teoretik a pedagog byl propagátorem hudebního umění a zasáhl téměř do všech hudebních žánrů. Cílem je poukázat na přínos Stančekovy tvorby a různorodost jeho sborových kompozic.
Posolstvo kompozície 70-ročného Pavla Kršku
Marcel Jánošík
Aura musica vol. 12, 2020:78-87
Příspěvek je vzpomínkou na žijícího skladatele Pavla Kršku u příležitosti jeho narozenin. Sdružuje zveřejněné studie o jeho životě a tvorbě. Text přibližuje skladatelova sborovou tvorbu uloženou v Literárním archivu Slovenské národní knihovny. Rozebírá a představuje kompoziční práci se pěveckým sborem a jeho důležitost v hudbě na příkladu Pašii podle Jana.
Doplněk k dějinám české hudby v poslechové nauce HV pro 2. stupeň a střední školy (sborová tvorba)
Karel Jan Procházka
Aura musica vol. 12, 2020:88-95
Poslechovou nauku základních děl světové hudební literatury je vhodné náležitě doplňovat o českou hudbu daného období. S ukázkami ze 17. stol. (Michna) a 19. stol. (Smetana, Dvořák, aj.) není problém. V 18. stol. již ano. Dostupné jsou informace i nahrávky k Zelenkovi, Myslivečkovi i k Briximu. Tento příspěvek se ale snaží o zviditelnění domácí hudební produkce, především tzv. kantorské hudby, která je na vysoké úrovni, bohužel ale většinou zapomenutá v archivech. Prezentovány budou základní údaje k autorům i jejich oživená hudba v ukázkách (Habermann, Loos, Mensi, Brixi, Ryba, aj.)
Nácvik sborových úprav na Cantus choralis 2019 - tentokrát s pomocí Looperu BOSS RC-300
Luboš Hána
Aura musica vol. 12, 2020:96-101
Příspěvek pojednává o využití looperu BOSS RC-300 při nácviku autorských aranžmá Luboše Hány i klasických sborových skladeb ve sborové praxi. Součástí příspěvku je notová partitura novátorské úpravy lidové písně Týnom, Tánom - Timor, Amor.
Sbormistryně a pedagožka Jiřina Uherková a její práce v libereckém Severáčku
Silvie Pálková
Aura musica vol. 12, 2020:102-106
Zakladatelka Severáčku, pedagožka a sbormistryně Jiřina Uherková (1930-1989), se velkou měrou zasloužila o rozvoj sborového zpěvu v Liberci a okolí. Při své práci se špičkovým dětským sborem Severáček, který v roce 1958 založila, spolupracovala se svým manželem Milanem Uherkem (1925-2012).
45 let Královéhradeckého dětského sboru Jitro, místa pro formování hlasu i osobnosti
Ludmila Kroupová
Aura musica vol. 12, 2020:107-113
Královéhradecký dětský sbor Jitro má za sebou čtyřicet pět let úspěšného fungování na poli sborového zpěvu. Krátké pojednáni přináší přehled jeho koncertní činnosti, soutěžních úspěchů a diskografie. V závěru jsou shrnuty sborové zásady, které byly ustanoveny v počátcích činnosti a podle nichž funguje sbor dodnes.
Vzpomínka na Josefa Pazderku sbormistra a pedagoga (40 let od jeho úmrtí)
Jiří Chlum
Aura musica vol. 12, 2020:114-115
Článek je retrospektivním pohledem na život a dílo vynikajícího sbormistra a pedagoga Josefa Pazderky, který byl, mimo jiné, dlouhá léta spojen s katedrou hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. V roce 2019 jsme si připomněli 40 let od jeho smrti.
Miscellanea
Hudební skladatel Romuald Twardowski (zaměřeno na sborovou tvorbu)
Jan Spisar
Aura musica vol. 12, 2020:116-119
Příspěvek se zabývá osobností soudobého polského hudebního skladatele, publicisty a pedagoga Romualda Twardovského. Text je věnován jeho životním osudům, literárním dílům, ale především kompozicím, zvláště pro pěvecké sbory. Důležitým aspektem je upozornit dramaturgy a sbormistry na výjimečnou skladatelskou individualitu.
Od ukulele ke kytaře
Luboš Hána
Aura musica vol. 12, 2020:120-122
Článek popisuje způsob využití koncertního ukulele při výuce doprovodné hry na kytaru. Popsány jsou další dva tzv. "transitní nástroje" (barytonové ukulele a quitalele), které jsou příhodnými pomocníky při tomto přechodu. Využití všech popisovaných hudebních nástrojů vede k rychlejšímu zvládnutí hry na kytaru.
Skordatura - prostředek při skupinové výuce doprovodné kytary
Luboš Hána
Aura musica vol. 12, 2020:123-127
Článek poukazuje na didaktické využití kytary při použití skordatury, tedy jiného než obvyklého ladění. Probírány jsou dva typy skordatury - "G dur" a "A97". Po stránce tónové sazby je poukazováno na výjimečně příhodnou sazbu druhého typu ladění, které je velice příhodné pro využití písní bluesového a jazzového charakteru. Tyto "složitější" písně jsou tímto způsobem hráčsky přístupnější žákům, kteří by je jinak vzhledem k svým hráčským dovednostem nedokázali doprovodit.
Belo Felix a jeho zborová tvorba
Michal Brodniansky
Aura musica vol. 12, 2020:128-132
Príspevok sa venuje zborovej tvorbe prof. Bela Felixa, PhD. Výraznej osobnosti slovenskej hudobnej pedagogiky. Približuje nám jeho celú umeleckú tvorbu a zameriavame sa na jeho komponovanie pre spevácke zbory. Jeho zborová tvorba je z väčšej časti určená detským speváckym zborom. Jeho kompozície však nezabúdajú ani na dospelé spevácke zbory.
Ave Maria pre miešaný zbor a komorný orchester. Autoreflexia
Pavel Martinka
Aura musica vol. 12, 2020:133-139
Príspevok stručne charakterizuje vznik, obsah a uvedenie diela Ave Maria z nášho, autorského pohľadu. Špecifikom našej pedagogickej činnosti v oblasti hudobnej produkcie je tvorba hudobného materiálu, jeho naštudovanie i prevedenie, nakoľko dispozície študentstva sa menia každým rokom najmä z hľadiska inštrumentára.V príspevku stručne analyzujeme vybrané zvláštnosti danej skladby a približujeme hudobnú symboliku využitú v danom diele. Celý proces tvorby a uvedenia diela v oblasti sakrálnej tvorby je determinovaný filozofickými, teologickými a muzikologickými náhľadmi na danú problematiku.
Antifóna Ubi caritas v tvorbe Ola Gjeila
Peter Pekarčík
Aura musica vol. 12, 2020:140-145
Ola Gjeilo patrí k mladej generácii skladateľov, ktorí sa v svojej tvorbe venujú prevažne duchovnej zborovej tvorbe. V dielach využíva súčasné kompozičné postupy, ktoré do stredu svojho záujmu kladú harmóniu, ktorej prispôsobia melódiu. V príspevku sa budeme venovať trom verziám skladieb, ktoré skomponoval na text antifóny Ubi caritas.
Jiří Holubec - Ave Maria
Václav Krahulík
Aura musica vol. 12, 2020:146-149
Spis je analýzou duchovní skladby Ave Maria Jiřího Holubce (severočeského skladatele) pro soprán a klavír (původně pro smíšený sbor). Analýza je zaměřena především na harmonické jevy. Dále konfrontuje latinský text s harmonickou výpovědí, zkoumá tektoniku díla, tonální plán a hledá i možnosti interpretace vybraných míst v kontextu notografického zápisu.
Recenze
Viktor Velek: Hudební umělci mezi Ostravou a Vídní 1 a 3
Jakub Vlček
Aura musica vol. 12, 2020:150-151