Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica, 2019, vol. 11


Příspěvky

Glosy 2. Současná všeobecná HV z pohledu učitele VŠ, SŠ a ZŠ

Štěpánka Lišková

Aura musica vol. 11, 2019:10-14  

Autorka z pozice dlouholetého praktikujícího učitele na VŠ, ZŠ a SŠ otevírá širší pohled na oblast všeobecného hudebního školství. Zaměřuje se nejprve na otázky budování prestiže samotného učitele HV i hudebního oboru, hodnotí reformní snahy MŠMT v konfrontaci s Glosami 1 z roku 2008 a poukazuje na změny, které se prosazují na FPE ZČU v Plzni v posledních letech.

Modernî učitel hudební výchovy z pohledu studentů vysokých škol

Nataliia Kysil

Aura musica vol. 11, 2019:15-19  

Článek pojednává o názorech studentů Pedagogické fakulty Ostravské univerzity na moderního učitele hudební výchovy. Akcentuje využití jeho klíčových kompetencí a osobních schopností v procesu hudební výchovy žáků. Článek objasňuje pojmy profesní činnosti, profesní kompetence a kompetenci přístupu ke vzdělávání učitele hudební výchovy.

Potenciál hudební výchovy pro rozvoj edukačních kompetencí

Alois Daněk

Aura musica vol. 11, 2019:20-23  

Na základě výsledků našeho aplikovaného výzkumu v prostředí školského zařízení pro výkon ústavní výchovy jsme označili celou řadu oblastí, které jsou pozitivně ovlivněny hudebními aktivitami. V příspěvku prodiskutujeme možnosti, které hudební výchova nabízí současnému školství. Vzneseme požadavek na zdůraznění role hudební výchovy v moderním edukačním procesu.

A jsi ty?

Martin Grobár

Aura musica vol. 11, 2019:24-28  

Obsahem článku je kritická úvaha nad dopady využívání hudebních technologií v procesu rozvoje hudebnosti. Autor předkládá termín asistovaná hudebnost. Ta umožní jedinci zprostředkovat hudební prožitek, avšak pouze tehdy, je-li asistovaný libovolnou hudební technologií.

Music First - software pro hudební školství

Martina Švandrlíková

Aura musica vol. 11, 2019:29-31  

V současné době je problematika zapojení IT technologií do výuky mezi odbornou veřejností hojně diskutována a konfrontována. Je velké téma k diskusi, zda technologie zařazovat, a jakým způsobem. Software MusicFirst vyhovuje požadavkům odborného vzdělávání a může být plnohodnotným doplňkem a pomocníkem při tvorbě hodin či pomocníkem při domácí přípravě studentů hudby základního uměleckého, středního či univerzitního vzdělávání v hudebním oboru.

Hudba na německé škole. Evangelické Zinzendorfovo gymnázium Herrnhut (Svobodný stát Sasko)

Vladimír Heuler

Aura musica vol. 11, 2019:32-33  

This article refers about the music education in Germany and musical projects of our school.

Hudobná výchova a zborový spev v rámci česko-slovenských vzťahov v hudobno-pedagogickom kontexte

Milan Pazúrik

Aura musica vol. 11, 2019:34-41  

Príspevok pojednáva o Česko-slovenských hudobných vzťahoch z pohľadu historického a hudobnej vzájomnosti v teórii a praxi. Stručne zahŕňa aj hudobno-kultúrne vzťahy. Hudobno-pedagogický vývoj vzájomných vzťahov. Vplyvy českej hudobnej pedagogiky na rozvoj hudobnej pedagogiky na Slovensku. Vzájomnosť v oblasti učiteľstva, učiteľských inštitúcií, prípravy a vzdelávania učiteľov. Vzájomná spolupráca v oblasti umeleckej, vedecko-publikačnej a edičnej. Obsahom je špecifikácia hudobnej pedagogiky a jej zaradenie medzi samostatné vedné odbory. Zborový spev a zborové umenie v hudobno-pedagogickom kontexte národných telies, nielen z pohľadu histórie (SZSU,...

Reminiscencie na Slovenskú spoločnosť pre hudobnú výchovu vo svetle osobností Viliama Fedora a Tibora Sedlického

Mariana Kološtová

Aura musica vol. 11, 2019:42-46  

Príspevok akcentuje 15 rokov činnosti Slovenskej spoločnosti pre hudobnú výchovu, ktorej pôsobenie v kontinuite vývoja slovenskej hudobnej pedagogiky nebolo doposiaľ spoločensky ani historicky docenené. Prostredníctvom Viliama Fedora a Tibora Sedlického venuje pozornosť rôznorodým aktivitám činnosti spoločnosti v celoslovenskom kontexte.

Minutová hudební nauka. Pro dospělé začátečníky - a nejen dospělé a nejen začátečníky

Milada Karez

Aura musica vol. 11, 2019:47-53  

Music theory for adult beginners, every theme until one minute.

El Sistema v České republice. Měníme životy dětí hudbou…

Milada Hrdá

Aura musica vol. 11, 2019:54-61  

Flautoškolka - nový koncept flétnové výuky pro předškoláky

Eva Velická

Aura musica vol. 11, 2019:62-65  

Flautoškolka je originální koncept flétnové skupinové výuky, využitelný pro mateřské školy a flétnové kroužky, především proto, že respektuje možnosti dětí daného věku jak způsobem výuky, tak volbou nástroje. Je založena na principu "škola hrou" a učí děti hudbu bez not. Dětem doporučuje místo sopránové flétny dětskou pětidírkovou zobcovou flétnu.

Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy

Hana Stadlerová, Daniela Taylor, Milena Tomanová

Aura musica vol. 11, 2019:66-73  

Předměty hudební a výtvarná výchova jsou začleněny do vzdělávací oblasti Umění a kultura jako povinné, měly by se tedy plnohodnotně podílet na rozvoji dítěte. V praxi můžeme sledovat, že jsou stále podceňovány, obsahy některých lekcí jsou dokonce v přímém rozporu s učivem daným RVP. Je třeba vzdělávat pedagogy, aby si byli vědomi nezastupitelné role uměleckých výchov, které umožňují žákům nejen získat nové znalosti a dovednosti, ale také projevit emoce i subjektivní pohled na svět. V kontextu s realitou hudební a výtvarné výchovy byly nabídnuty aktivity, které byly nejprve ověřovány v rámci didaktické přípravy. Jejich průběh i výstupy se mohou stát...

Hravě s hlasem aneb Náměty k aktivizujícímu propojení vokálních a hudebně pohybových aktivit pro děti na 1. stupni základní školy

Jiřina Jiřičková

Aura musica vol. 11, 2019:74-81  

Příspěvek vychází z pěveckých aktivit uplatněných ve workshopu s názvem "Hravě s hlasem", který se uskutečnil v rámci konference Hudba pro 3. tisíciletí 6. dubna 2019. Průpravná pěvecká cvičení doplňují pohybové aktivity, které napomáhají uvolněnému pěveckému projevu dětí. Uvedená cvičení vyžadují soustředěnou pozornost dětí a sledují zpravidla vždy vícero záměrů. Umožňují hledat svůj hlas a přirozeně se projevit.

Socializace umění v odstupu jednoho století. Hudebně pedagogický experiment

Eva Vičarová

Aura musica vol. 11, 2019:82-86  

Studie pojednává o hudebním experimentu realizovaném studenty Univerzity Palackého v Olomouci a jejich pedagožkou. Tým pracoval se středoškolskou a vysokoškolskou mládeží v duchu zásad myšlenek Otakara Hostinského a jeho spisu O socializaci umění (Praha 1903). Studentům bylo představeno pět skladeb reprezentujících hudbu druhé poloviny 20. století i současnosti (skladby O. Messiaena, K. Pendereckého, K. Husy, V. Zouhara a R. Hejnara). Cílem experimentu bylo přispět k příznivějšímu přijetí těchto děl, což se podařilo.

Hudební podehrávka a její využití v rámci pěveckého oddělení základní umělecké školy

Ludmila Kroupová

Aura musica vol. 11, 2019:87-91  

Příspěvek se zabývá pohledem na hudební podehrávku jako na součást vyučovacího procesu a věnuje se možným oblastem jejího využití v rámci pěveckého oddělení základní umělecké školy. Zabývá se rovněž technickou stránkou vzniku podehrávky a uvádí přehled vybavení nutného pro další práci s ní ve školním nahrávacím studiu.

Sbormistr Milan Uherek v textech a publikacích

Silvie Pálková

Aura musica vol. 11, 2019:92-96  

Sbormistr, pedagog a hudební skladatel Milan Uherek (1925-2012), zakladatel dětského sboru Severáček, působil jako sbormistr v libereckém Divadle F. X. Šaldy, klavírista a korepetitor. Příspěvek nabízí přehled pramenů, které zmiňují jeho jméno, i odborných statí, které se zabývají jeho mimořádnou osobností.

Využití metody figurenotes ve výuce hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Olena Yanochkova

Aura musica vol. 11, 2019:97-103  

Figurenotes je alternativní systém notace s využitím symbolů různých barev a tvarů, který pomáhá číst notový text a hrát na hudební nástroj žákům bez teoretické a praktické přípravy a poskytuje příležitosti k hudebnímu vzdělávání žákům se speciálními vzdělávacími potřebami včetně osob s mentální retardací a jinými kognitivními problémy. Příspěvek seznamuje čtenáře s danou metodou a jejím využitím v rámci individuální a skupinové výuky hry na nástroj u dané kategorie žáků.

Metodika výuky improvizace tachovského varhanního kurzu

Jan Steyer

Aura musica vol. 11, 2019:104-109  

Příspěvek představuje stručný nástin metodiky výuky improvizace vytvořenou autorem pro letní varhanní kurzy v Tachově. Specifikem a přínosem této metodiky je její zaměření na širokou škálu žáků s velmi rozdílným hudebním vzděláním a hráčskou úrovní.

Ženský pěvecký sbor DUHA Ostrava - 30. výročí činnosti (1987-2017)

Pavel Režný

Aura musica vol. 11, 2019:110-117  

Článek stručně mapuje 30 let činnosti Ženského pěveckého sboru Duha Ostrava. Je doplněn statistikami vybraných audio a video výstupů (koncerty, festivaly, rozhlas, televize, MC, CD)

Jiří Teml a jeho tvorba pro smíšené pěvecké sbory

Stanislav Pecháček

Aura musica vol. 11, 2019:118-126  

Studie seznamuje přehlednou formou s životními osudy hudebního skladatele Jiřího Temla a s jeho tvorbou pro smíšené pěvecké sbory. Skladby jsou řazeny chronologicky a vedle základních faktografických údajů (rok vzniku, autoři textových předloh, v případě cyklů názvy jednotlivých částí, tiskové vydání) je podána jejich stručná hudební charakteristika.

Umění výuky hudebního nástroje a teorie hudby v digitálním věku

Jana Vaculíková

Aura musica vol. 11, 2019:127-131  

Ve studii budou představeny nejnovější výstupy v oblasti výuky hudebního nástroje a teorie hudby v digitálním věku. Mým cílem je ukázat různé možnosti vytváření úspěšných vzdělávacích programů, které umožňují moderní výuku a větší šanci pro studenty uspět a osvojit si učivo. Studie poskytne přehled o celé řadě výukových programů a digitálních technologiích využívaných při výuce hudebního nástroje a hudební teorie. Představí nové technologie s didaktickým potenciálem, jež nabízejí zpětnou vazbu v reálném čase, pomáhají rozvíjet dovednosti v poslechu, čtení notového zápisu, hře na hudební nástroj, v improvizaci, harmonizaci a nabízí možnost porozumět...

K interpretaci spirituálu a současného gospelu českými amatérskými pěveckými sbory

Jan Spisar

Aura musica vol. 11, 2019:132-136  

Příspěvek, v němž autor čerpá zejména z vlastních dlouholetých sbormistrovských a pedagogických zkušeností, je zaměřen na problematiku interpretace vybrané hudby afroamerických kořenů amatérskými pěveckými sbory, zvláště spirituálu a současného gospelu s důrazem na jejich specifické vyjadřovací hudební prostředky. Cílem je poskytnout základní informace o zvoleném problému, a to především sbormistrům a sborovým zpěvákům, kteří s touto hudbou přicházejí do styku.

Pěvecká výslovnost a její typy

Dagmar Zelenková, Veronika Čermáková

Aura musica vol. 11, 2019:137-141  

Pěvecká výslovnost je jedním z nedůležitějších prvků zpěvákovy interpretace. Správná výslovnost doplněná optimální gestikulaci umocní představu publika o působnosti již pěvcem vyřčených slov coby ztvárňované postavy. Její umění je nutné studovat s největší opatrností, jelikož zbytečným přeháněním lze docílit i negativní reakce publika.

Současná výuka zpěvní interpretace

Dagmar Zelenková, Veronika Čermáková

Aura musica vol. 11, 2019:142-147  

Na výuku zpěvní intepretace je nahlíženo jako na nutnost podání díla jistým specifickým způsobem, který by odpovídal zamýšlenému účinku. Toto kompenzum určitých pěvecko-technických a hudebně výrazových prostředků lze zahrnout pod pojem "výraz", který je možné chápat jako jisté pohroužení se do hlubinného smyslu určité skladby, které podléhá daným zásadám, ale interpretační postupy jsou nakonec vždy jedinečné a specifické pro konkrétního interpreta, dílo a čas.

Miscellanea

Muzikál Včelí medvídci Sary Takieddinové

Lenka Přibylová

Aura musica vol. 11, 2019:148-149  

Interpretační soutěž pedagogických fakult ČR 2019 s mezinárodní účastí

Lucie Strejcová

Aura musica vol. 11, 2019:150-151  

Recenze

Viktor Velek: Lumír 150

Jakub Vlček

Aura musica vol. 11, 2019:152-154