Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica, 2014, vol. 6


Hudební výchova pro 3. tisíciletí, Ústí nad Labem 7. a 8. listopadu 2014

Jan Prchal

Aura musica vol. 6, 2014:4-11  

Konference Hudební výchova pro 3. tisíciletí, Ústí nad Labem 2014 - pohled na současný stav hudební výchovy u nás a její aktuální problémy - školní hudební výchova ve 21. století a její cíle - role /multi/médií v hudební výchově - formální a neformální hudební vzdělávání - současná a budoucí podoba vzdělávání učitelů hudební výchovy - praktické příklady, příklady dobré a inspirativní praxe - závěry.

Rezoluce mezinárodní konference Hudební výchova pro 3. tisíciletí

Jan Prchal

Aura musica vol. 6, 2014:12-13  

Příspěvky

80 let Společnosti pro hudební výchovu a pohled na současný stav hudební výchovy u nás

Jan Prchal

Aura musica vol. 6, 2014:14-19  

80. výročí založení Společnosti pro hudební výchovu - hudební výchova a její význam ve vzdělávání na počátku 21. století - Standardy pro základní vzdělávání, hudební výchova - aktuální problémy předmětu - problematika přípravy pedagogů a jejich další vzdělávání - 25. Letní dílna hudební výchovy 2014 - 2. Mezinárodní hudební olympiáda Riga 2014.

Jaká by měla a naopak neměla být hudební výchova v tomto století?

Ladislav Daniel

Aura musica vol. 6, 2014:20-21  

Příspěvek podrobuje kritice současný stav hudební výchovy na základním stupni našeho školství, uvádí konkrétní příklady nejčastěji se vyskytujících nedostatků a nabízí možnosti jejich nápravy. Velmi ostré kritice podrobuje současnou přípravu pedagogů na katedrách hudební výchovy pedagogických fakult.

Kreativní přístup k hudební výchově

Rafaela Drgáčová

Aura musica vol. 6, 2014:22-26  

Zkušenosti s hledáním kreativního přístupu k hudební výchově během dlouholeté pedagogické praxe na základní umělecké škole /ZUŠ/ v menším městě i lektorské práce pro učitele všech typů škol, kreativita jako nezbytná součást vyučovacího procesu. Důležitost sepětí s praxí při studiu na vysoké škole pedagogického směru, nutnost ustavičného profesního růstu formou samostudia i seminářů pořádaných Českou Orffovou společností, Společností pro hudební výchovu a centry pro další vzdělávání učitelů. Postavení učitele jako důležité osobnosti formující kulturní život města i regionu, odkaz významných pedagogických osobností české hudební pedagogiky.

Situace českého vzdělávacího systému v oblasti hudební výchovy od prvního do pátého ročníku základní školy

Barbora Šobáňová

Aura musica vol. 6, 2014:27-29  

Autorka hodnotí na základě vlastních pedagogických zkušeností situaci českého vzdělávacího systému v oblasti hudební výchovy od prvního do pátého ročníku základní školy. Podle jejího názoru nejsou v České republice plně reflektovány pedagogicko-psychologické aspekty v rozvoji dítěte, které významně ovlivňuje hudební výchova. Představí vlastní výzkumný záměr ve dvou aspektech: zjistit úroveň hudebního vzdělávání na pedagogických fakultách v ČR a zaznamenat názorové spektrum učitelů HV z praxe na úroveň vysokoškolského vzdělávání.

Hudobná dielňa vo vysokoškolskej príprave učiteľov Hv

Belo Felix

Aura musica vol. 6, 2014:30-37  

Příspěvek se zabývá významem tvořivých dílen (workshopů) ve vyučovacím procesu a v přípravě pedagogů, význam tohoto přístupu dokumentuje historickým přehledem, dramatická výchova, zkušenosti na Slovensku, hudební výchova a dětské divadlo.

Notační program Sibelius ve výuce HV

Ondřej Musil

Aura musica vol. 6, 2014:38-41  

Příspěvek se zaměřuje na didaktický potenciál notačního programu Sibelius a jeho uplatnění ve výuce. Cílem textu je především popsat ve zkratce vybrané funkce programu Sibelius v přibližných tematických okruzích a prezentovat na konkrétních příkladech možnosti jeho využití přímo ve výuce. V závěru textu jsou pak nastíněny výsledky výzkumu zaměřeného na povědomí o využitelnosti programu Sibelius a jiného hudebního softwaru a na úroveň zapojení těchto prostředků do škol.

Elementárna kompozícia v škole

Tomáš Boroš

Aura musica vol. 6, 2014:42-47  

V hudobnej edukácii je všeobecne preferované interpretačné umenie - reprodukčné činnosti. Kompozícia, improvizácia - produkčné činnosti sa v primárnom i sekundárnom vzdelávaní vyskytujú len veľmi vzácne. V praxi cítiť akési obavy učiteľov z aplikácie kompozičných postupov, sami prešli vo svojom profesijnom školení skôr interpretačnou ako kompozičnou skúsenosťou. Učitelia všeobecne nepoznajú metodické postupy na rozvoj elementárnej kompozície. Autor ako jednu z možných metodických postupov prezentuje svoj cyklus modelov pre improvizáciu a kompozíciu.

Současná hudební technologie a rozvoj kreativity

Martin Grobár

Aura musica vol. 6, 2014:48-52  

Příspěvek se zabývá úvahou nad využitím současné hudební technologie ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Autor popisuje příklady využití technologie v rozvoji hudební tvořivosti a pokouší se klasifikovat podmínky vhodného zapojení technologie do výuky.

Miscellanea

Podpora uměleckého vzdělávání v ČR

Robert Mimra

Aura musica vol. 6, 2014:53-55  

Příspěvek podává informace o možnostech podpory uměleckého vzdělávání a čerpání finančních prostředků z fondů a projektů EU.

Využití edice "Nebojte se klasiky!!!" a Radiotéky Českého rozhlasu ve výuce hudební výchovy

Kateřina Kamrádková

Aura musica vol. 6, 2014:56-58  

V první části příspěvku bude představen projekt Nebojte se klasiky!!! jako netradiční doplněk výuky pro učitele hudební výchovy i jako pomůcka pro rodiče, kteří chtějí svým dětem přiblížit klasickou hudbu. V druhé části bude prezentován nový internetový obchod Českého rozhlasu Radiotéka, jenž nabízí ke stahování populární i klasickou hudbu a mluvené slovo nejen z archivu Českého rozhlasu.

Zpíváme s porozuměním - Využití textů písní k rozvoji čtenářské gramotnosti a v mezipředmětových vztazích

Šárka Vejvodová

Aura musica vol. 6, 2014:59-63  

Letní hudební tábor - příležitost pro každého

Vladimír Fiedler

Aura musica vol. 6, 2014:64-67  

Letní hudební tábory založila v roce 1988 skupina tří mladých učitelů hudební výchovy. S tříletou odmlkou v letech 1990-1992 probíhají tyto tábory dodnes. Tradičním místem konání je osada Lhotsko na Úštěcku. Táborů se v průměru zúčastňuje 70 dětí, mnohé opakovaně. Děti pracují v nástrojových skupinách - keyboardy, zobcové flétny, kytary a orchestr - zpívají ve sboru a účastní se hudebních soutěží. O mimohudební táborový program se starají oddíloví vedoucí z řad studentů Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. V závěru čtrnáctidenního pobytu je pořízen zvukový záznam prováděných skladeb a pro rodiče je uspořádán koncert. Žánrově pestrý...

Letní dílna hudební výchovy

Ondřej Prchal

Aura musica vol. 6, 2014:68-70  

Příspěvek, doplněný atraktivní prezentací, seznamuje s historií a současností letních kurzů hudební výchovy, které hrály a hrají nezastupitelnou roli v dalším vzdělávání pedagogů.

Rok české hudby na Vyšší odborné škole pedagogické, Střední odborné škole pedagogické a Gymnáziu, Praha 6 - ukázka aktuálních hudebních aktivit studentů

Marie Lišková

Aura musica vol. 6, 2014:71-73  

Konferenční příspěvek je ukázkou aktuálních hudebních aktivit studentů SOŠP, VOŠ a Gymnázia Praha 6, které byly uskutečněny v rámci školní akce "Kroky k roku české hudby" v souvislosti s vyhlášením roku 2014 jako Roku české hudby. Prezentován bude především výstup kompoziční soutěže autorských písní, zpěvník "Sami sobě" s CD ukázkami. Účastníci konference budou seznámeni i s ostatními doprovodnými akcemi, které byly na škole uskutečněny. V příspěvku zazní nejen melodie, ale účastníci shlédnou i videoukázky ze seminářů či hudební klip vytvořený samotnými žáky školy. Pozitivně laděný krátký konferenční příspěvek bude motivační ukázkou pro všechny pedagogy,...

Multimédia v hudební výchově

Jaroslav Musil

Aura musica vol. 6, 2014:74-77  

Využití multimediálních prostředků a technologií v hudebním vzdělávání, možnosti realizace s ohledem na potřeby vzdělávacích institucí, hardware i software. Výukové programy - výuka not, rytmu, intonace, encyklopedie hudebních nástrojů, cvičení hudebního sluchu - intervaly, akordy, stupnice, melodické a rytmické diktáty. Notační program v hudebním vzdělávání, tvorba pracovních listů a dalších metodických materiálů.Záznam a úpravy hudby (MIDI, audio) až po vypálení CD nebo vytvoření MP3, záznam pedagoga jako ukázky, záznam studenta pro sebekontrolu a prezentaci, školní nahrávací studio.

Příprava pedagogů na Katedře hudební výchovy PF UJEP Ústí nad Labem

Luboš Hána

Aura musica vol. 6, 2014:78-80  

Příspěvek se zamýšlí nad přístupem studentů učitelství hudební výchovy ke vzdělání a navrhuje způsoby jejich aktivizace prostřednictvím intenzivního provozování hudby. Příspěvek dále popisuje systém studia na KHV PF UJEP, organizaci a řazení jednotlivých studijních předmětů.

Visegrádské hudebně pedagogické fórum doktorandů a vysokoškolských studentů

Miloš Kodejška

Aura musica vol. 6, 2014:81-83  

Autor v příspěvku krátce představuje EAS v České republice a Visegrádský hudební tým. Prezentuje klíčové iniciativy Visegrádského hudebního týmu v hudební pedagogice při uskutečňování pedagogické reformy, představuje základní úkoly Visegrádského hudebního fóra vysokoškolských studentů a pedagogů v Praze a poslání doktorandských hudebních konferencí na PedF UK v Praze.

Teambuildingové aktivity v hodinách hudební výchovy na víceletém gymnáziu

Alexandr Šťastný

Aura musica vol. 6, 2014:84-87  

Článek se zabývá možností využití teambuildingových aktivit v hodinách hudební výchovy na víceletém gymnáziu jako prostředku k navození pozitivní motivace ve skupině (třídě) k dalším hudebním činnostem.

Spojení ZŠ a ZUŠ - řešení pro venkovské školy?

Martina Vítková

Aura musica vol. 6, 2014:88-89  

Příspěvek popisuje reálný stav výuky uměleckých disciplín v podmínkách malého města a nabízí možnosti jejího zefektivnění prostřednictvím spojení dvou typů škol - základní a základní umělecké.