Aura musica, 2021, vol. 13
Hudební výchova pro 3. tisíciletí
Hudební výchova pro třetí tisíciletí III
Jan Prchal
Aura musica vol. 13, 2021:6-10
Příspěvek pojednává o důvodu uspořádání konference HV pro třetí tisíciletí III, zejména zásadních chystaných úpravách v oblasti Umění a kultura v rámci změn v RVP ZV. Nalezneme zde celý popis konference - např. seznam laureátů Ceny Jaroslava Herdena za celoživotní přínos hudební výchově, nástin příspěvků v blocích o procesu revizí RVP i o problematice implementace ICT do obsahu a výuky hudební výchovy. Vzhledem k praktickému a didaktickému zaměření konference byl závěr prvního dne věnován příkladům dobré praxe z období distančního vzdělávání na všech stupních škol. Večer pak proběhl výjimečně on-line koncert a vyhodnocení soutěže o vytvoření nejinspirativnějšího...
MEMORANDUM
Jan Prchal
Aura musica vol. 13, 2021:11-12
Úvodní slovo k vystoupením zahraničních hostů
Miloš Kodejška
Aura musica vol. 13, 2021:13-14
Pozdrav účastníkům konference
Isolde Malmberg
Aura musica vol. 13, 2021:15-16
Pozdrav z Polska
Gabriela Karin Konkol
Aura musica vol. 13, 2021:17-19
Pozdrav zo Slovenska
Lenka Kaščáková
Aura musica vol. 13, 2021:20
Druhý pozdrav ze Slovenska
Belo Felix
Aura musica vol. 13, 2021:21-24
Aktuální výzvy pro hudební výchovu
Hudební výchova na pokraji… revize RVP
Jan Prchal
Aura musica vol. 13, 2021:25-29
Hudební výchova v současnosti čelí několika problémům - v rámci revizí trvalému nebezpečí jejího oslabování jako integrativního samostatného předmětu, v důsledku nedostatečné podpory ze strany vedení řady základních škol a nízké úrovní výuky snižování prestiže v očích pedagogů, žáků i rodičovské veřejnosti a v neposlední řadě ostrakizace předmětu v době distančního vzdělávání. Jedním z možných řešení je zavedení další klíčové kompetence Kulturní povědomí a vyjádření.
Jak uchopit kulturní kompetenci jako klíčovou, jakou pozici v ní má umění/hudba?
Lenka Dohnalová
Aura musica vol. 13, 2021:30-33
V současném vzdělávacím systému nepatří mezi klíčové kompetence "kulturní kompetence". Je to především z důvodu, že je "kultura" vnímána resortně, v platných strategických dokumentech stále definována především kulturním dědictvím s upozorněním na intrumentální užitečnost kreativního myšlení pro "znalostní ekonomiku" nebo "odpovědné občanství" či "mezikulturní toleranci".Aby mohla být kulturní kompetence "klíčovou", musí být aplikovatelná do více oborů. Z pohledu autorky je pochopení fungování kultury, nejen jejího obsahu, klíčové pro systematičnost a ukotvenost celého vzdělvacího obsahu včetně exaktních věd.I při reduktivním pojetí je...
Perspektivy hudební výchovy v kontextu revizí základního vzdělávání
Milan Motl
Aura musica vol. 13, 2021:34-39
Článek reflektuje proměny kurikulárních dokumentů v kontextu revize Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání. Dochází k posílení informatiky, které je provázeno nesystematickými redukcemi obsahu učiva a snížením hodinové dotace v ostatních předmětech, včetně uměleckých výchov. Těžištěm příspěvku jsou stanoviska Asociace učitelů hudební výchovy k reformnímu procesu, která se týkají procesní stránky revize, dopadů na vzdělávací oblast Umění a kultura, významu hudební výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte a perspektiv uměleckých výchov z hlediska výchovy a vzdělávání.
Hudební výchova ve světle revizí
Alexandros Charalambidis
Aura musica vol. 13, 2021:40-42
Příspěvek se zamýšlí nad obsahem hudební výchovy, možností její realizace v současných podmínkách a možném postavení hudební výchovy v rámci oblasti Umění a kultura.
A co dál…
Martin Grobár
Aura musica vol. 13, 2021:43-48
Článek předkládá otázky nad vývojem kolektivní hudební pedagogiky v základním školství z perspektivy zkušeností praxe v době pandemických opatření a také z pohledu plánovaných změn kurikula. Autor se snaží pokládat provokativní otázky, které evokují kritický pohled na danou tematiku.
Psychopatologické důsledky éry COVID-19: Výzva pro hudební výchovu?
Wolfgang Mastnak, Jiřina Jiřičková
Aura musica vol. 13, 2021:49-60
Opatření v oblasti veřejného zdraví za účelem kontroly pandemie COVID-19 přineslo všem generacím, včetně mladých lidí, široké spektrum psychopatologických následků. Zejména v zemích s nedávnou a poměrně dlouho trvající distanční výukou jako je Česká republika jsou děti a mladiství vystaveni zvýšenému riziku akutní a / nebo posttraumatické stresové poruchy, patologické úzkosti a deprese. Koronavirové období bude mít zřejmě navíc nepříznivý dopad na rozvoj osobnosti mladých lidí. Podle nedávných studií se v Německu potýká s tímto problémem asi 30 % dětí a mladistvých, kteří trpí psychopatologickými stavy souvisejícími s koronárními okolnostmi. Psychiatrie...
Hudební výchova jako obohacení nitra
Alžběta Kepáková
Aura musica vol. 13, 2021:61-62
Pohled studenta na důležitost kontaktu s reálnou výukou a zkušenými pedagogy již během studia. Průběh praxe v rámci studia distančním způsobem. Smysluplnost a hodnota hudební výchovy na školách.
Digitální obsah v hodinách hudební výchovy
Eva Novotná
Aura musica vol. 13, 2021:63-69
Příspěvek představuje digitální gramotnost a její specifikaci v souvislosti s novou revizí RVP pro základní vzdělávání, která k výčtu klíčových kompetencí přidává i kompetenci digitální. Dále se zabývá možnostmi, jak mohou učitelé hudební výchovy digitální obsah v hodinách hudební výchovy vytvářet a jakými způsoby mohou do výuky aplikovat takové aktivity, úkoly a hodnocení, které povedou žáky k tomu, aby se pomocí digitálních prostředků vyjadřovali, vytvářeli digitální obsah a dokázali pracovat s autorskými právy.
Edukacja muzyczna w Polsce u progu trzeciego tysiąclecia
Mirosław Dymon
Aura musica vol. 13, 2021:70-77
Artykuł dotyczy najważniejszych zmian w systemie edukacji muzycznej w Polsce, które nadal są kontynuowane. Jak wszystko co nowe, musi napotykać na różnego rodzaju przeszkody natury formalnej jak i merytorycznej, a także pojawieniem się wielu emocji nawet skrajnych w kształtowaniu nowego oblicza polskiej rzeczywistości muzycznej w obszarach szeroko rozumianej kultury. W celu lepszego zrozumienia procesu zmian i dynamizacji poszczególnych sektorów, w artykule zarysowane zostaną założenia reformy oświaty z 1999 r. aż po ostatnią, z 2017 r. Struktura edukacji muzycznej na przestrzeni tego okresu uległa wielu przeobrażeniom, uzupełnieniom a nawet zmianie...
Hudební předměty v učitelství pro 1. stupeň ZŠ v distančním vzdělávání
Marie Slavíková
Aura musica vol. 13, 2021:78-82
Příspěvek informuje o zkušenostech autorky s distanční výukou hudebních předmětů ve studijním programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Ve výuce teoretických i praktických složek studia shledáváme pozitivní výsledky, reflektujeme i některá negativa. Dobrých zkušeností z distanční výuky chceme nadále využívat i v rámci výuky prezenční, případně kombinované.
Glosy 3 Distanční výuka v době pandemie Covidu-19 jako výzva pro hudební výchovu na vysoké a střední škole
Štěpánka Lišková, Daniela Mandysová
Aura musica vol. 13, 2021:83-89
Autorky tohoto příspěvku sledují a komentují vývoj oboru Hudební výchova už řadu let, a to od samého počátku poslední reformy školství. Glosy 3 navazují na předchozí příspěvky Dr. Liškové tématem ryze aktuálním. Pohledem vysokoškolského a středoškolského učitele popisují a hodnotí situaci v hudebním oboru v době pandemie v průběhu uplynulého roku. Na základě vlastních zkušeností poukazují na to, jaké změny ve výuce konkrétních škol bylo nutné uskutečnit a jak se tyto změny mohou i nadále pozitivně promítnout do "běžné" výuky. Dále se zabývají otázkami uplatněných metod a forem práce v distanční výuce i v ní prezentovaných témat.
Aktivizující činnostní pojetí hudební výchovy v distanční výuce
Jiřina Jiřičková
Aura musica vol. 13, 2021:90-94
Příspěvek se věnuje problematice činnostního uchopení distanční výuky hudební výchovy. Autorka představuje konkrétní modelovou situaci práce s písní, která nabízí zážitkové setkání se znějící hudbou, reprezentuje široký potenciál možností aktivizace žáků a způsobů hudebně výchovného působení na rozvoj jejich schopností a dovedností.
Učební strategie studentů VŠ během distanční výuky - didaktická studie
Veronika Růžičková, Štěpánka Syrovátková
Aura musica vol. 13, 2021:95-100
Studie se zaměřuje na učební strategie, které studenti se specializací Učitelství pro mateřské školy používali při distanční výuce dvousemestrálního bloku předmětů Hudební výchova pro MŠ. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké studijní opory byly studenty během distanční výuky nejvíce využívány, které části učiva činí studentům potíže a co bylo součástí úspěšných učebních strategií. Výzkumné šetření kombinuje kvalitativní i kvantitativní přístup a vychází z výpovědí studentů uvedených v dotazníku.
Projekt MOSAIC - každý žák hudebním skladatelem
Jan Prchal
Aura musica vol. 13, 2021:101-106
V období distančního vzdělávání bylo nutno přizpůsobit obsah výuky aktuální situaci a využít možností, které poskytují současná média. Kromě stávajících dostupných aplikací a programů vznikly i projekty, které vytvářeli pedagogové. MOSAIC umožňuje žákům sestavovat kompozice na základě vizuálních zadání a může být dokladem, že média nemusí být pouze zlým pánem, ale i dobrým sluhou.
Soundtrap ve výuce HV nejen na ZŠ
Jana Hieke
Aura musica vol. 13, 2021:107-110
Příspěvek pojednává o využití DAW Soundtrap ve výuce HV na 2. stupni základních škol či nižšího stupně víceletých gymnázií nejen při klasické prezenční výuce, ale také během distančního vzdělávání. Součástí příspěvku jsou metodické listy, jež popisují postup při práci se samply/loopy a vytvoření si vlastního zvukového příběhu.
Miscellanea
Problematika pěvecké interpretace soudobých skladeb
Dagmar Zelenková
Aura musica vol. 13, 2021:111-114
Problematiku zpěvní interpretace lze charakterizovat jako nutnost podání díla jistým specifickým způsobem, který by odpovídal zamýšlenému účinku. Toto kompenzum určitých pěvecko-technických a hudebně-výrazových prostředků lze zahrnout pod pojem "výraz", který je u soudobé hudby narušen atonalitou, nepravidelným rytmem, nemelodičností a úplnou ztrátou harmonie.
Ennio Morricone, skladatel filmové hudby, a jeho místo ve znalostech a postojích oborových studentů hudební výchovy - případová studie
Veronika Ševčíková
Aura musica vol. 13, 2021:115-120
Příspěvek je věnován reflexi osobnosti a především díla Ennia Morriconeho oborovými studenty hudební výchovy (katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity). Prostřednictvím dílčího čtyřvrstvého kvalitativního průzkumu za užití tří metod zjišťování identifikuje místo Ennia Morriconeho a jeho filmové hudby ve znalostech a postojích dnešních oborových vysokoškolských studentek a studentů. Studie připomíná červencové úmrtí Ennia Morriconeho (6. července 2020).
Osobnosť a žalmová zborová tvorba Ivana Hrušovského
Lenka Bednárová
Aura musica vol. 13, 2021:121-125
Ivan Hrušovský ovplyvnil slovenskú hudobnú tvorbu vo viacerých smeroch. Bol uznávaným muzikológom a hudobným skladateľom. V tomto príspevku sme sa zamerali na oblasť jeho bohatej duchovnej tvorby s dôrazom na zhudobnené žalmy. Cieľom príspevku je poukázať na prínos Hrušovského tvorby najmä v spôsoboch prepájania tradície s modernými skladateľskými postupmi, v práci s výrazovými prostriedkami, metrom, dynamikou a agogikou tak, aby moc vypovedaného nebola umenšená na úkor hudby. Prepojením jeho tvorby a života sme dospeli k záveru, že profil tohto skladateľa je vhodné využiť ako študijný materiál. Zároveň je tento rok 20. výročím spomienky jeho narodenia...
Trinity te deum ako ukážka duchovnej tvorby Ēriksa Ešenvaldsa
Jozef Horvát
Aura musica vol. 13, 2021:126-130
Příspěvek se zabývá formální analýzou vokálně-instrumentální skladby Trinity Te Deum současného skladatele Ēriksa Ešenvaldsa. Autor se soustředí především na charakteristiku sborového partu, předkládá rozbor hudební struktury s důrazem na charakter zpívaného textu, přičemž poukazuje i na hudebně symbolické vyznění díla a jeho spirituální odkazy.
Spektrální analýza v hlasové výchově
Miluše Obešlová
Aura musica vol. 13, 2021:131-134
Spektrální analýza představuje jednu z nejrozšířenějších metod ve výzkumu lidského hlasu. Jednotlivé vlastnosti lidského hlasu jsou velmi dobře zjistitelné a měřitelné pomocí celé řady počítačových programů, které jsou založeny na principu spektrální analýzy. Zejména v posledních letech se významná pracoviště v České republice i v zahraničí věnují výzkumu lidského hlasu a zejména tvorbě softwarů na analýzu hlavních hlasových parametrů. Počítačové programy, založené na spektrální analýze, by znamenaly pro hlasového pedagoga a zejména hlasového terapeuta ideální nástroj pro zjištění objektivních informací o kvalitě hlasu a hlasového projevu jednotlivých...
Cantus choralis
Kompozice Antonína Dvořáka pro pěvecké sbory v souvislostech jeho života a další tvorby
Pavel Holubec
Aura musica vol. 13, 2021:135-141
Příspěvek mapuje období tvorby Antonína Dvořáka pro pěvecké sbory, jeho život, proces jeho tvorby, dobu vzniku a obecný stav sborového zpěvu na konci 19. století.
Co covid vzal a dal
Marek Valášek
Aura musica vol. 13, 2021:142-144
Determinanty súčasnej duchovnej zborovej tvorby na Slovensku
Zuzana Zahradníková
Aura musica vol. 13, 2021:145-150
Príspevok reflektuje novú tvorbu slovenských skladateľov, ktorých diela vznikli na základe textovej predlohy žalmov. Uvedené skladby sú výstupom projektu KEGA, ktorý bol v posledných troch rokoch riešený na pôde Katedry hudby PF KU v Ružomberku a ktorého hlavným cieľom bolo obohatenie repertoáru súčasnej duchovnej hudby, tak v akademickom ako aj umeleckom prostredí.
Hudobný jazyk Mirka Krajčiho v žalmoch pre zbor
Rastislav Adamko
Aura musica vol. 13, 2021:151-157
Päť zborových kompozícií Mirka Krajčiho, ktorých textovú predlohu tvoria biblické žalmy, ukazuje spojenie tradičných kompozičných prístupov so súčasnou zvukovou estetikou a novátorskými prvkami. Pre skladateľa je východiskom textová výpoveď, jej obsah a emocionálny výraz. Pre vyjadrenie posolstva textu v hudbe hľadá a nachádza adekvátne technické riešenia, ktoré možno označiť niekedy za tradičné, inokedy zasa za moderné. Výsledným produktom sú jedinečné hudobné diela s vysokou umeleckou hodnotou.
Slovenská skladateľka duchovných zborových skladieb Mária Jašurdová
Miriam Matejová
Aura musica vol. 13, 2021:158-163
V príspevku sa zaoberáme zborovou a duchovnou tvorbou Márie Jašurdovej, ktorá v súčasnosti patrí medzi renomované skladateľky, pôsobiace na Slovensku. Jej zborové skladby Kyrie, Salve Regina, Ave Maria sú často interpretované. Veríme, že tak, ako je skladateľkina tvorba známa na Slovensku, nájde si postupne svoje miesto aj v zahraničí.
Singing with wineglasses. Water-tuned glasses in Ēriks Ešenvalds' choral music
Jozef Horvát
Aura musica vol. 13, 2021:164-168
Sborová hudba Ērikse Ešenvaldse představuje významnou část skladatelova díla. Kromě vokálního elementu však často obsahuje i jiné nástroje - ať už ve funkci doprovodu nebo sólového nástroje. Specifickou skupinou Ešenvaldsových kompozic jsou ty, ve kterých se ke sboristům přidává netradiční nástroj - vodou laděné poháry. Příspěvek zkoumá instrumentální part pohárů i mimohudební kontext, který předcházel vzniku skladby Stars, která patří ke skladatelovým nejznámějším.
Využití looperu ve sboru - krize / nekrize
Luboš Hána
Aura musica vol. 13, 2021:169-179
Příspěvek dokumentuje možnosti využití hudebních smyčkovacích zařízení (tzv. looperů) v časech krize i mimo ni. Popisuje způsoby práce ve školní hudební výchově i v běžné sborové praxi. Uvedené postupy a hudební ukázky byly prezentovány na workshopu konaném v rámci sympozia Cantus choralis 2021.
Knut Nystedt - skladatel pro pěvecké sbory
Jan Spisar
Aura musica vol. 13, 2021:180-184
Příspěvek se zabývá osobností norského hudebního skladatele, sbormistra, varhaníka a pedagoga Knuta Nystedta. Díky kompoziční tvorbě na vysoké umělecké úrovni je oprávněně považován za jednoho z nejvýznamnějších skladatelů norské hudby 20. století. Zásluhou jeho sbormistrovských zkušeností a nadání vznikaly rovněž sborová díla těch nejvyšších kvalit. Text příspěvku je věnován Nystedtově profesnímu životu, skladatelským obdobím, ale především kompozicím, zvláště pro pěvecké sbory. Cílem předloženého textu je upozornit sbormistry na rozmanitou soudobou hudební řeč Knuta Nystedta a inspirovat je k uvádění jeho skladeb.
Současná sborová tvorba prezentovaná v rámci festivalu "Ostravské dny nové hudby 2021" v interpretačním pojetí Jurije Galatenka
Markéta Schaffartzik
Aura musica vol. 13, 2021:185-193
Současná sborová tvorba je jednou ze stále aktuálních hudebně kompozičních disciplín. Ať už se jedná o vytváření skladeb "na míru" konkrétnímu sboru či nacházení nového uchopení kompoziční techniky, sborová tvorba byla, je a bude odrážet reflexi naší společnosti ve smyslu kulturního i filosofického odkazu. Soudobé sborové skladby jsou nedílnou součástí projektů současné artificiální hudby, jako je například i festival Ostravské dny nové hudby (OD) pořádaný Ostravským centrem nové hudby (OCNH), a díky živé produkci tétov podání vokálního souboru Canticum Ostrava (CO) pod vedením Jurije Galatenka se tak může stále vyvíjet a posouvat její hranice vpřed.
Boj temnoty a svetla v kantáte Stabat Mater Antonína Dvořáka
Kristína Magátová
Aura musica vol. 13, 2021:194-199
Duchovná kantáta Stabat Mater Antonína Dvořáka v sebe nesie hlboký spirituálny rozmer. Práca stručnou charakteristikou autora, diela, spirituality doby a prostredia a interpretačným rozborom dvoch vybraných častí poukazuje na hudobno-symbolický aspekt diela a na majstrovské prepojenie Dvořákovho hudobného a duchovného života.
Sborová tvorba Jana Vičara I
Daniela Mandysová, Romana Feiferlíková
Aura musica vol. 13, 2021:200-206
Příspěvek představuje Jana Vičara, profesora na českých i zahraničních univerzitách, hudebního vědce a skladatele, jež patří k předním osobnostem současné české hudby a hudební vědy s bohatou publikační činností. Jeho kompoziční tvorbu charakterizuje postmodernismus, neoklasicismus, folklorní a jazzové inspirace i využití avantgardních technik. Svůj vztah ke sborovému zpěvu vtiskl do mnoha sborových cyklů, inspirovaných moravským folklorem nebo texty básníka Jiřího Žáčka.
Sborová tvorba Jana Vičara II Tři kantáty Jana Vičara z doby koronavirové
Romana Feiferlíková, Daniela Mandysová
Aura musica vol. 13, 2021:207-213
Článek mapuje poslední přírůstky ve sborové tvorbě autora Jana Vičara. Od roku 2020 skladatel složil tři sborová díla pro sóla, sbor a orchestr, které nyní čekají na premiéru a na natočení na CD. Cykly Vysoko hvězda a Pět koled pro sbor a orchestr jsou úpravami známých českých a světových koled, kantáta Terezčiny hvězdy je zkomponována na texty Jiřího Žáčka, Jana Vičara a lidovou poezii.
50 let Ženského komorního sboru Jirkov
Pavel Zmátlo
Aura musica vol. 13, 2021:214-218
Tento příspěvek se zabývá Ženským komorním sborem Jirkov a jeho výročím 50 let činnosti. Krátce čtenáře seznamuje s historií sboru. Představuje sbormistrovskou osobnost Jaroslava Cyruse, který významně ovlivnil sborové hnutí v severních Čechách a dalších částech bývalého Československa během druhé poloviny dvacátého století.
Činnost českobudějovického pěveckého sboru Jitřenka v době covidové a postcovidové
Elvira Gadžijeva, Daniela Mandysová
Aura musica vol. 13, 2021:219-223
Dětský pěvecký sbor Jitřenka je nejstarším dětským pěveckým sborem na Českobudějovicku. Sdružuje děti z mateřských, základních, středních i vysokých škol z Českých Budějovic a okolí, a to ve věku od 5 do 20 let. Na svém kontě má řadu ocenění a mnoho úspěšných projektů. Cílem příspěvku je představit sbor a podělit se s našimi zkušenostmi v době pandemie, zhodnotit klady a zápory sborové online výuky, kterou jsme v našem sboru po dobu více než rok aplikovali. S návratem k prezenční výuce se objevuje řada problémů, o kterých by se mělo hovořit a hledat řešení společně s ostatními kolegy sbormistry.
20 let SKS ATENEO UP Olomouc - několik stručných ohlédnutí do historie sboru
Pavel Režný
Aura musica vol. 13, 2021:224-229
Příspěvek se zabývá vybranými momenty z dvacetileté historie Smíšeného komorního sboru Ateneo Univerzity Palackého v Olomouci. Všímá si významných událostí a koncertů v životě sboru. Přináší také výběrový výčet nejvýznamnějších zahraničních vystoupení sboru a výběr z vydaných CD na kterých SKS Ateneo UP Olomouc zpívá.
Sto rokov so Speváckym zborom slovenských učiteľov - sto rokov spevu
Milan Pazúrik
Aura musica vol. 13, 2021:230-237
Príspevok približuje históriu i súčasné pôsobenie vokálneho telesa Speváckeho zboru slovenských učiteľov. Vznikol v Trenčíne v roku 1921 a pripomína si sto rokov svojho vzniku. Vo svojom repertoári sa zameriava najmä na interpretáciu duchovnej a klasickej tvorby.
ASEB - medzinárodný projekt zameraný na aktívne bezbariérové vzdelávanie seniorov prostredníctvom hudby a zborového spievania
Janka Bednáriková
Aura musica vol. 13, 2021:238-242
Generácia súčasných seniorov prežíva svoj spoločenský status oveľa ťažšie, než si vieme predstaviť. Seniori sú častokrát osamelí, cítia sa zbytočne, neužitočne, bez zmyslu života a bez jeho naplnenia. Jednou z aktivít, vďaka ktorým je možné tieto negatívne pocity seniorov aspoň čiastočne zmierniť, je medzinárodný projekt ASEB - Active Seniors Educations withouth Barriers (Aktívne bezbariérové vzdelávanie seniorov). Projekt vznikol na Ostravskej univerzite v Ostrave v rámci európskych programov Erasmus+ orientovaných na vzdelávanie dospelých vrátane seniorov. Nasledujúci príspevok projekt predstaví a priblíži jeho zameranie, ciele a hlavné piliere jeho...
Recenze
Viktor Velek: Hudební umělci mezi Ostravou a Vídní 2 a 4 aneb Dvakrát Richard Kubla
Dita Hradecká
Aura musica vol. 13, 2021:243-244