Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica vol. 11, 2019:97-103

Využití metody figurenotes ve výuce hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Olena Yanochkova

Figurenotes je alternativní systém notace s využitím symbolů různých barev a tvarů, který pomáhá číst notový text a hrát na hudební nástroj žákům bez teoretické a praktické přípravy a poskytuje příležitosti k hudebnímu vzdělávání žákům se speciálními vzdělávacími potřebami včetně osob s mentální retardací a jinými kognitivními problémy. Příspěvek seznamuje čtenáře s danou metodou a jejím využitím v rámci individuální a skupinové výuky hry na nástroj u dané kategorie žáků.

Klíčová slova: žák se speciálními vzdělávacími potřebami, hudební výchova, Figurenotes, speciální hudební vzdělávání, Resonaari, výuka hry na hudební nástroj

Zveřejněno: 30. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Yanochkova, O. (2019). Využití metody figurenotes ve výuce hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Aura musica11, Article 97-103. https://doi.org/10.21062/aum.2019.044
Stáhnout citaci

Reference

  1. HAMMEL, Alice M. Preparation for Teaching Special Learners: Twenty Years of Practic. In: journals.sagepub.com [online]. 1. 9. 2001 [cit. 5. 2. 2019] Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/105708370101100103
  2. KAIKKONEN, Markku a KIVIJÄRVI, Sanna. Interaction Creates Learning: Enganging Learners with Special Educational Needs through Orff-Schulwerk. In: Approaches.gr [online]. 27. 12. 2013 [cit. 1. 5. 2019]. Dostuné z: https://approaches.gr/wp-content/uploads/2015/08/8-Approaches_522013_KaikkonenKivijarvi_Article.pdf
  3. KAIKKONEN, Markku: Music for All:Everyone Has the Potential to Learn Music. In: BLAIR, Deborah VanderLinde a McCORD, Kimberly A. Exceptional music pedagogy for children with exceptionalities: internetional perspectives. New York: Oxford University Press, 2016. (s. 8-10) ISBN 978-0-19-023457-7. Přejít k původnímu zdroji...
  4. RUOKONEN, I., POLLARI, S., KAIKKONEN, M., RUISMÄKI, H. The Resonari Special Music Centre as the Developer of Special Music Education between 1995-2010. In: sciencedirect.com [online]. 6. 7. 2012 [cit. 1. 5. 2019]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812023129 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Téma: metoda výuky hry na klavír u žáků se speciálními potřebami Interview s Markku KAIKKONEN, spoluzakladatelem metody Figurenotes. Finsko, Helsinky, 29. 10. 2018.
  6. Téma: specifika ve výuce hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Interview s Kaarlo UUSITALO, autorem metody Figurenotes, Finsko, Helsinky, 28. 10. 2018.
  7. Téma: výuka hry na hudební nástroj podle metody Figurenotes Interview s Markku KAIKONNEN a Kaarlo UUSITALO, autory metody Figurenotes, Finsko, Helsinky, 28. 10. 2018.
  8. https://www.helsinkimissio.fi/resonaari/kuvionuotit [online]. [cit. 2019-04-30].
  9. https://www.figurenotes.org/what-is-figurenotes/ [online]. [cit. 2019-05-02].