Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica vol. 13, 2021:30-33

Jak uchopit kulturní kompetenci jako klíčovou, jakou pozici v ní má umění/hudba?

Lenka Dohnalová

V současném vzdělávacím systému nepatří mezi klíčové kompetence "kulturní kompetence". Je to především z důvodu, že je "kultura" vnímána resortně, v platných strategických dokumentech stále definována především kulturním dědictvím s upozorněním na intrumentální užitečnost kreativního myšlení pro "znalostní ekonomiku" nebo "odpovědné občanství" či "mezikulturní toleranci".
Aby mohla být kulturní kompetence "klíčovou", musí být aplikovatelná do více oborů. Z pohledu autorky je pochopení fungování kultury, nejen jejího obsahu, klíčové pro systematičnost a ukotvenost celého vzdělvacího obsahu včetně exaktních věd.
I při reduktivním pojetí je umění, a tedy i hudba, jádre kultury. Současné výzkumy působení umění a hudby pak exaktně dokládají, že vzdělávání uměním zásadním způsobem přispívá k rozvoji kognitivních, emocionálních a sociálních schopností člověka, tj. že významným způsobem přesahují obsahový rámec vzdělávání k/o umění či hudbě, a proto by měly být hodnoceny nikoli z úhlu pohledu OECD (sektor umění, zábavy a rekreace), ale jako klíčové činnosti pro rozvoj lidského potenciálu harmonickým způsobem s odpovědným nastavením metodik výuky na všech stupních vzdělávání.

Klíčová slova: klíčová kompetence, vzdělanost, občanská společnost, výchova k umění, výchova uměním, dopad pěstování hudby na rozvoj mozku, muzikalizace vzdělávání

Zveřejněno: 30. září 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dohnalová, L. (2021). Jak uchopit kulturní kompetenci jako klíčovou, jakou pozici v ní má umění/hudba? Aura musica13, Article 30-33. https://doi.org/10.21062/aum.2021.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. http://digifolio.rvp.cz
  2. https://www.dotaceeu.cz/getmedia/2b17829c-0fba-4077-8e3c-faac0689a9dc/NKR-schvalena-verze.pdf.?ext=.pdf
  3. https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/5459/pdf
  4. https://www.nudz.cz/
  5. K. P. Liesmann: Teorie nevzdělanosti, Academia 2009
  6. L. Dohnalová: Zaklídnadla v kulturní politice, A2, č. 35/2007 Přejít k původnímu zdroji...
  7. E. Bigand, B. Tillman: La symphonie neuronale. Pourquoi la musique est indispensable au cerveau, HumenSciences, Paris, 2020
  8. U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo, Praha 2006

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.