Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica vol. 9, 2016:4-9

Vývoj a specifika prvků orientalismu v ruské klasické hudbě 19. století

Ondřej Fišer

Tato studie se zabývá historickým vývojem a procesem adaptace orientálních prvků v kompozici ruských skladatelů 19. století. Počáteční část této studie obsahuje analýzu specifik ruské národní hudby a historického procesu jejího utváření. Zvláštní pozornost je věnována expanzivní politice Alexandra II. a jí zapříčiněnému zvýšení intenzity interetnických kontaktů. Druhá část výzkumu analyzuje hlavní milníky adaptace orientálních prvků v dílech ruských skladatelů klasické hudby. Zvláštní pozornost je věnována přínosu Alexandra Alexandroviče Aljabjeva, Michaila Ivanoviče Glinky, Vladimíra Vasilijeviče Stasova a činnosti Novoruské školy. Na konci studie je otevřena diskuze odpovídající na otázku, do jaké míry je možné považovat implementaci neruských hudebních prvků do ruské národní klasické hudby za projev hudebního orientalismu.

Klíčová slova: ruská klasická hudba, orientalismus, Novoruská škola, asijská etnická hudba, Alexandr Alexandrovič Aljabjev, Michail Ivanovič Glinka, Vladimir Vasiljevič Stasov

Zveřejněno: 30. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fišer, O. (2016). Vývoj a specifika prvků orientalismu v ruské klasické hudbě 19. století. Aura musica9, Article 4-9. https://doi.org/10.21062/aum.2016.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Campbell, J. S. (2001) The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Londýn: MacMillan Publishing Company.
  2. Figes, O. (2002) Natasha's Dance: A Cultural History of Russia, New York: Metropolitan Books.
  3. Garden, E. (1967) Balakirev: A critical study of his life and music. London: Faber and Faber.
  4. Iastrebtsev, V. V. (1958) N. A. Rimsky-Korsakov. Vospominaniia V. V. Iastrebtseva (x412;оспоминания В.В. Ястребцева), 1886-1897. Leningrad: Muzgiz.
  5. Kolmakov I. E. (1887) Zapiski i perepiska yego s rodiny i druzyamy (x417;аписки и переписка с родными и друзьями). Petrohrad: Surovina.
  6. Layton, S. (2005) Russian Literature and Empire: Conquest of the Caucasus from Pushkin to Tolstoy. Cambridge: Cambridge University Press.
  7. Longyear, R. M. (1973) Nineteenth century nationalism in music. In Longyear RM: Nineteenth Century Romanticism in Music. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  8. Maes, F. (2002) A History of Russian Music: From Kamarinskaya to Babi Yar. Berkeley, Los Angeles a Londýn: University of California Press.
  9. Massi B. a Massin J. (1987) Histoire de la musique occidentale. Paříž: Fayard.
  10. Metzger, H-K. & Riehn, R. (1981) Modest Musorgskij - Aspekte des Opernwerks (Musik-Konzepte 21). Mnichov: Edition Text + Kritik.
  11. Neef, S. (1992) Die Russischen Fünf: Balakirew, Borodin, Cui, Mussorgski, Rimski-Korsakow. Berlin: Kuhn.
  12. Said, E. (1994) Orientalism. New York: Vintage Books.
  13. Sanders, T. ed. (1999) Historiography of Imperial Russia: The Profession and Writing of History in a Multinational State. Oxford: Routledge.
  14. Shalev, L. J. (1993) Vasilii Vereshchagin (1842-1904): Orientalism and colonialism in the work of a 19th century Russian Art. Nepublikovaná diplomová práce. San Jose: San Jose State University.
  15. Schimmelpenninck van der Oye, D. (2015) The two-faced Janus: Orientalism in Russian music. Academia [online]. [cit. 2017-10-05]. Dostupné z www:
  16. Stasov, V. V. (1868) Proiskhozdenie russkikh bylin (x41F;роисхождение русских былин). Vestnik Evropy (x412;естник Европы). 3. Petrograd: F. S. Suščinského.
  17. Steinpress, B. (1959) A. A. Aliab'ev v izgnanii (x410;. А. Алябьев в изгнании). Moskva: Muzgiz.
  18. Velká sovětská encyklopedie. (1997). Alexandr Aljabjev. 3. vydání. New York: MacMillan Publishing Company.