Aura musica vol. 9, 2016:34-38
Proměna pěveckého stylu 2. poloviny 19. století
Deklamační ideál a preferovaná výrazná dikce oper 2. poloviny 19. století nabourávala klasickou belcantovou stavbu melodické linie a také nové výzkumy v oblasti rejstříků a posazení hlasu měly negativní vliv na pěveckou techniku velké řady interpretů přelomu 19. a 20. století. Snaha o co největší expresivitu díla a realisticky předváděných pocitů vedla k přehnanému hlasovému naturalismu, rozbouranému frázování, špatnému dýchání a celkově upadající pěvecké technice.
Klíčová slova: deklamační ideál, opera, pěvecká technika, expresivita
Zveřejněno: 30. září 2016 Zobrazit citaci
Reference
- DUPREZ, Gilbert Louis. L'art du chant. Berlin: A. M. Schlesinger, 1846.
- GARCIA, Manuel. Traité complet de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell arte del canto in due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8.
- BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976.
- CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8
- GINEVRA, Stefano. Introduzione di Traité. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
- HOLEČKOVÁ - DOLANSKÁ, Jelena. O deklamaci zpívaného slova. Praha: AMU Živá hudba AMU, 1980.
- ŠEDINOVÁ SLABÁKOVÁ, Nikola: Mezzosopránové a altové role v operách Giuseppe Verdiho e jejich interpretace, Univerzita Palackého Olomouc, dizertační práce, 2012.
- VAŠEK, Rudolf. Kultivovaný zpěv. Praha: Panton, 1977.
- ZELENKOVÁ, Dagmar. Pohyblivost hlasu jako znak vrcholné belcantové pěvecké techniky a její použití v soudobé zpěvní pedagogice, Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-744-9.