Aura musica, 2012, vol. 1
Příspěvky
Komparační pohled na mýty a fakta hudební řeči renesance
Pavel Holubec
Aura musica vol. 1, 2012:4-10
Příspěvek se věnuje hudební řeči a historickým souvislostem hudebního umění renesance, zamýšlí se nad fakty a mýty, včetně komparačního pohledu s jinými etapami hudebního vývoje.
Počátky hudby k animovanému filmu v USA
Vladimír Koupil
Aura musica vol. 1, 2012:12-15
Autor přibližuje počátky animovaného filmu v USA. Vymezení pojmu "comic strip". Seznámení se s osobností Maxe Fleischera, v jehož studiu se poprvé objevuje zapojení písní do filmového procesu animace. Další významná osobnost Walta Disneyho, osobnost animovaného filmu 2. poloviny 20 století. Přínos Carla Stallinga.
"Junge Oper" jako hudební příležitost pro mládež
Barbora Kadlčíková
Aura musica vol. 1, 2012:16-18
Autorka v článku nastiňuje kvalitu dramaturgie českých operních divadel ve vztahu k dětskému a dospívajícímu divákovi a srovnává ji s německým systémem Junge Oper.
Problematika sborové interpretace skladby I SAW THEE WEEP Antonína Tučapského z hlediska hudebně vyjadřovacích prostředků
Jana Kuželková
Aura musica vol. 1, 2012:20-27
Článek se zabývá problematikou interpretace z obecného hlediska v části první a v následujících kapitolách řeší textovou a hudební stránku rozborem konkrétní skladby. Vybranou analyzovanou skladbu I Saw Thee Weep, se kterou získal Dívčí sbor Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně výrazné ocenění ze strany odborné poroty na XV. ročníku mezinárodního sborového festivalu Trnavské sborové dny v roce 2003. Stěžejními kapitolami hudební stránky jsou části: hudební forma a faktura, harmonie a tonalita, zvuková barva, melodika, kinetika, zahrnující tempo, metrum, rytmus a agogiku a dynamika. Přicházím s doporučením a návrhy na interpretační pojetí, které...
České chlapecké sbory současnosti
Lucie Nováková
Aura musica vol. 1, 2012:28-32
Článek stručně pojednává o počátcích chlapeckého sborového zpěvu v Čechách a představuje současné chlapecké sbory fungující v České republice. Zabývá se organizací sborů a jejich vedením.
Možnosti využití teorie interpretace při studiu soudobé sborové tvorby
Roman Pallas
Aura musica vol. 1, 2012:34-39
Využití teoretických základů interpretačního umění může značně usnadnit studium na první pohled složitých soudobých sborových partitur. Jako východisko nám může posloužit teorie interpretace Jaroslava Zicha, kterou však musíme při aplikaci na soudobou hudbu vhodně doplnit a místy přehodnotit. Racionální přístup ke studovaným skladbám a využití teoretických poznatků může sbormistrovi přinést potřebný nadhled, snadnější orientaci a správné stanovení priorit ve zdánlivě nepřehledném zápisu. Teoretické základy interpretace jsou proto nezbytnou výbavou každého sbormistra, který má ambice nejen reprodukovat známá díla klasiků (včetně často prováděných a...
Situace v mládežnických sborech u nás, na Slovensku a v Německu
Jiří Slovík
Aura musica vol. 1, 2012:40-43
Článek se zabývá pohledem na středoškolský zpěv u nás, na Slovensku i v Německu. Sleduje vývoj sborů na středních školách, hlavně na konzervatořích, středních pedagogických školách a zvláště pak na gymnáziích. Zabývá se také pohledem do sousedního Slovenska a Německa.
Pěvecký afekt, jeho význam a interpretace v belcantové opeře
Dagmar Zelenková
Aura musica vol. 1, 2012:44-49
Vyjádření pocitů, afektů a duševního pohnutí je základem opery a afektová teorie klíčem k slohovému pojetí dramatu a hudby belcantového období. U pěvce nikdy nesmí převažovat afekt nad dobrou pěveckou technikou nebo jí pomocí výrazu nahrazovat. Jen pomocí perfektně zvládnuté hlasové techniky je možné docílit věrohodného pěveckého výrazu.
K počátkům českého hudebního tisku (1860-1920)
Miloš Hons
Aura musica vol. 1, 2012:50-60
Počátky českého odborného hudebního tisku byly spojeny se společenskou atmosférou šedesátých a sedmdesátých let 19. století. Sedmdesátá léta byla ve znamení velkého rozkvětu publicistiky a hudebně kritické činnosti, zaměřené na soudobou tvorbu Bedřicha Smetany a později Antonína Dvořáka. Nejvýznamnějším časopisem se stal Dalibor, jehož činnost se rozvíjela v letech 1858-1927. Nejvýznamnější osobností české hudební kritiky druhé poloviny 19. století se stal Otakar Hostinský. Byl zastáncem novoromantické hudby Wagnera a Liszta a z českých skladatelů Smetany a Fibicha. V letech 1910-1927 existovaly dva opoziční časopisy Smetana a Hudební Revue. Rozdělily...
Miscellanea
Osobně nebo korespondenčně? Úvaha nad současnou praxí vědeckých konferencí
Josef Říha
Aura musica vol. 1, 2012:62-63
Výchovně-vzdělávací projekt Drážďanské filharmonie
Gabriela Wingender
Aura musica vol. 1, 2012:64
Stručná historie sborového zpěvu na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně Ústí nad Labem
Vladimír Kuželka
Aura musica vol. 1, 2012:65-67
Svatodušní svátky oslavují v německém biskupství Braunschweig zajímavým sborovým festivalem
Luboš Hána
Aura musica vol. 1, 2012:68-69
Cantus choralis Slovaca 2010
Vladimír Kuželka
Aura musica vol. 1, 2012:70
Americký host v Ústí nad Labem
Lenka Přibylová
Aura musica vol. 1, 2012:71
Úspěšná reprezentace studentů katedry hudební výchovy PF UJEP
Dagmar Zelenková
Aura musica vol. 1, 2012:72
ERASMUS v akademickém roce 2011/2012
Ivana Ašenbrenerová
Aura musica vol. 1, 2012:73
Notové přílohy
Notové přílohy
Aura musica vol. 1, 2012:S3-S18