Aura musica vol. 2, 2012:20-31
Kritická činnost vůdčích osobností české moderní hudební teorie (Alois Hába, Otakar Šín, Karel Janeček)
Základy české moderní hudební teorie položili ve dvacátých a třicátých letech 20. století Otakar Šín s Aloisem Hábou. Tento vývoj pak vyvrcholil v syntetickém díle o generaci mladšího Karla Janečka. Alois Hába (1893-1973) rozvinul ve dvacátých a třicátých letech širokou aktivitu skladatelskou, pedagogickou, teoretickou a kritickou. Proti domácí tradicionalisticky orientované hudební kritice musel usilovně obhajovat vlastní skladatelský sloh. Otakar Šín (1881-1934) se hudební kritice věnoval jen sporadicky. Plně se zaměřil na harmonii jako hlavní oblast svého teoretického zájmu a proto v jeho vědeckém odkazu nalézáme jen spisy tohoto typu. Karel Janeček (1903-1974) začal publikovat první teoretické a analytickokritické studie již ve dvacátých letech. Vedle množství čistě teoretických studií jsou nejvýznamnější studie o díle Bedřicha Smetany.
Klíčová slova: hudební kritika, hudební publicistika, analýza, dějiny české hudby
Zveřejněno: 30. září 2012 Zobrazit citaci