Aura musica, 2012, vol. 2
Příspěvky
Janáčkův Otčenáš
Josef Říha
Aura musica vol. 2, 2012:4-7
Janáček tvoří svou neobvyklou skladbu Otčenáš v době, kdy již má za sebou řadu úspěšných děl. Stále však je pokládán pouze za "moravského" skladatele. Napsal skladby, které jsou živé i v současnosti, za všechny jmenujme: opery Šárka, Její pastorkyňa, Osud, úspěšné jsou Lašské tance, oblíbený je klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku, kantáta Amarus, mužské sbory na básně P. Bezruče a další.Úvodní kapitola této stati popisuje sociální a národnostní poměry v Brně na počátku 20. století a Janáčkovu skladatelskou, koncertní, vzdělávací, organizační a publikační činnost.V této době je Janáček povšech stránkách vyspělou osobností.
Nové melodramy Zdeňka Zahradníka
Lenka Přibylová
Aura musica vol. 2, 2012:8-18
Zdeněk Zahradník (*1936), renomovaný skladatel současnosti, dnes předseda Společnosti českých skladatelů Praha (člen Asociace hudebních umělců a vědců), se intenzivně věnuje rovněž tvorbě melodramů. Melodram hraje v jeho rozsáhlém kompozičním odkazu nezastupitelnou roli, dosud vytvořil více než dvě desítky melodramů či cyklů melodramů. Předložená studie se věnuje Zahradníkově novince v tomto žánru, Třem melodramům (Obraz-Loutky-Koupel) z roku 2012, napsaným podle povídek Ilji Hurníka pro recitátora, hoboj, fagot a klavír. Obsah textu a řada aplikovaných kompozičních principů dodává tomuto cyklu humorný ráz, a proto byl při premiérovém uvedení v rámci...
Kritická činnost vůdčích osobností české moderní hudební teorie (Alois Hába, Otakar Šín, Karel Janeček)
Miloš Hons
Aura musica vol. 2, 2012:20-31
Základy české moderní hudební teorie položili ve dvacátých a třicátých letech 20. století Otakar Šín s Aloisem Hábou. Tento vývoj pak vyvrcholil v syntetickém díle o generaci mladšího Karla Janečka. Alois Hába (1893-1973) rozvinul ve dvacátých a třicátých letech širokou aktivitu skladatelskou, pedagogickou, teoretickou a kritickou. Proti domácí tradicionalisticky orientované hudební kritice musel usilovně obhajovat vlastní skladatelský sloh. Otakar Šín (1881-1934) se hudební kritice věnoval jen sporadicky. Plně se zaměřil na harmonii jako hlavní oblast svého teoretického zájmu a proto v jeho vědeckém odkazu nalézáme jen spisy tohoto typu. Karel Janeček...
Mozartův poslední rok
Pavel Holubec
Aura musica vol. 2, 2012:32-47
Tento příspěvek shrnuje fakta o posledním roce života W. A. Mozarta, v chronologickém sledu dokumentuje průběh událostí, které vedly k autorově smrti, a jeho tvorbu se zaměřením jak na dokončené, tak nedokončené skladby.
Bausteine - Skladačky. Cyklus modelov pre improvizáciu a kompozíciu
Tomáš Boroš
Aura musica vol. 2, 2012:48-53
Sborová tvorba Antonína Tučapského
Jana Kuželková
Aura musica vol. 2, 2012:54-57
Článek stručně pojednává o klíčových životopisných údajích skladatele Antonína Tučapského, které jsou důležité pro následnou klasifikaci hudebních druhů, žánrů, jejich nástrojového zastoupení a kategorizaci jeho sborové tvorby, textovou analýzu a zasazení autora do hudebních souvislostí.
Výuka pohyblivosti hlasu v soudobé zpěvní pedagogice
Dagmar Zelenková
Aura musica vol. 2, 2012:58-63
Soudobá pěvecká pedagogika je založena na belcantovém principu zpěvu, který vychází ze zásad pěvecké techniky 18. a první poloviny 19. století. Pomocí názorného použití technických cvičení belcantových autorů je možné docílit i dnes dokonalé pohyblivosti hlasu.
Slovenská vokálna pedagogika v kontexte vývoja hudobnej kultúry po roku 1918
Marta Polohová
Aura musica vol. 2, 2012:64-67
Štúdia sa zaoberáhudobnými aktivitami na Slovensku na začiatku 20. storočia a s tým spojeným formovaním slovenskej vokálnej pedagogiky. Autorka príspevku predstavuje osobnosti prvej generácie vokálnej pedagogiky na Slovensku. Mapuje ich študentské roky, aktívnu koncertnú, opernú i pedagogickú činnosť.
Skladba Deliver us z animovaného filmu Princ egyptský, analýza a její didaktické uplatnění
Vladimír Koupil
Aura musica vol. 2, 2012:68-77
Článek se snaží přiblížit problematiku interpretace úvodní písně z animovaného filmu Princ Egyptský, její didaktické uplatnění v hodinách hudební výchovy s využitím mezipředmětových vazeb v hodinách anglického jazyka a výtvarné výchovy. Součástí je také analytický pohled na strukturu písně a její synkretický vztah.
Vybrané webové služby vhodné pro výuku hudební výchovy
Zdeněk Kohout
Aura musica vol. 2, 2012:78-82
Rozvoj informačních technologií se výrazně projevuje v penetraci nejrůznějších služeb na webové servery. V oblasti vzdělávání se tato nabídka týká i rozvoje hudebních dovedností a znalostí. Obsahem článku je výběr některých těchto služeb.
Miscellanea
České sbory na 7. sborové olympiádě v Cincinnati, USA, 2012
Roman Pallas
Aura musica vol. 2, 2012:84-86
AURA - aranžérská soutěž festivalu Jirkovský Písňovar "v novém kabátě"
Luboš Hána
Aura musica vol. 2, 2012:87
CHOREA ACADEMICA ve Švýcarsku
Jiří Holubec
Aura musica vol. 2, 2012:88-89
XI. mezinárodní sympozium o sborovém zpěvu - Cantus choralis 2013 - 14.-16. 10. 2013
Vladimír Kuželka
Aura musica vol. 2, 2012:89
Antologie uměleckých směrů a skupin
Dobrava Moldanová
Aura musica vol. 2, 2012:90-91
Komorní sbor NONA PF UJEP oslavil 10 let své činnosti několika zajímavými projekty
Luboš Hána
Aura musica vol. 2, 2012:92
Celostátní soutěž studentů pedagogických fakult ČR v oboru sbormistrovství
Vladimír Kuželka
Aura musica vol. 2, 2012:93
Notové přílohy
Pochod Louskáček
Jiří Holubec
Aura musica vol. 2, 2012:99-101
Blind Angel
Luboš Hána
Aura musica vol. 2, 2012:102-106
Na osice listí vadne
Roman Pallas
Aura musica vol. 2, 2012:107-109
Flat Feet Floogie
Pert Wajsar
Aura musica vol. 2, 2012:110-114