Časopis pro sborovou tvorbu, hudební teorii a pedagogiku

Aura musica, 2012, vol. 2


Příspěvky

Janáčkův Otčenáš

Josef Říha

Aura musica vol. 2, 2012:4-7  

Janáček tvoří svou neobvyklou skladbu Otčenáš v době, kdy již má za sebou řadu úspěšných děl. Stále však je pokládán pouze za "moravského" skladatele. Napsal skladby, které jsou živé i v současnosti, za všechny jmenujme: opery Šárka, Její pastorkyňa, Osud, úspěšné jsou Lašské tance, oblíbený je klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku, kantáta Amarus, mužské sbory na básně P. Bezruče a další.Úvodní kapitola této stati popisuje sociální a národnostní poměry v Brně na počátku 20. století a Janáčkovu skladatelskou, koncertní, vzdělávací, organizační a publikační činnost.V této době je Janáček povšech stránkách vyspělou osobností.

Nové melodramy Zdeňka Zahradníka

Lenka Přibylová

Aura musica vol. 2, 2012:8-18  

Zdeněk Zahradník (*1936), renomovaný skladatel současnosti, dnes předseda Společnosti českých skladatelů Praha (člen Asociace hudebních umělců a vědců), se intenzivně věnuje rovněž tvorbě melodramů. Melodram hraje v jeho rozsáhlém kompozičním odkazu nezastupitelnou roli, dosud vytvořil více než dvě desítky melodramů či cyklů melodramů. Předložená studie se věnuje Zahradníkově novince v tomto žánru, Třem melodramům (Obraz-Loutky-Koupel) z roku 2012, napsaným podle povídek Ilji Hurníka pro recitátora, hoboj, fagot a klavír. Obsah textu a řada aplikovaných kompozičních principů dodává tomuto cyklu humorný ráz, a proto byl při premiérovém uvedení v rámci...

Kritická činnost vůdčích osobností české moderní hudební teorie (Alois Hába, Otakar Šín, Karel Janeček)

Miloš Hons

Aura musica vol. 2, 2012:20-31  

Základy české moderní hudební teorie položili ve dvacátých a třicátých letech 20. století Otakar Šín s Aloisem Hábou. Tento vývoj pak vyvrcholil v syntetickém díle o generaci mladšího Karla Janečka. Alois Hába (1893-1973) rozvinul ve dvacátých a třicátých letech širokou aktivitu skladatelskou, pedagogickou, teoretickou a kritickou. Proti domácí tradicionalisticky orientované hudební kritice musel usilovně obhajovat vlastní skladatelský sloh. Otakar Šín (1881-1934) se hudební kritice věnoval jen sporadicky. Plně se zaměřil na harmonii jako hlavní oblast svého teoretického zájmu a proto v jeho vědeckém odkazu nalézáme jen spisy tohoto typu. Karel Janeček...

Mozartův poslední rok

Pavel Holubec

Aura musica vol. 2, 2012:32-47  

Tento příspěvek shrnuje fakta o posledním roce života W. A. Mozarta, v chronologickém sledu dokumentuje průběh událostí, které vedly k autorově smrti, a jeho tvorbu se zaměřením jak na dokončené, tak nedokončené skladby.

Bausteine - Skladačky. Cyklus modelov pre improvizáciu a kompozíciu

Tomáš Boroš

Aura musica vol. 2, 2012:48-53  

Sborová tvorba Antonína Tučapského

Jana Kuželková

Aura musica vol. 2, 2012:54-57  

Článek stručně pojednává o klíčových životopisných údajích skladatele Antonína Tučapského, které jsou důležité pro následnou klasifikaci hudebních druhů, žánrů, jejich nástrojového zastoupení a kategorizaci jeho sborové tvorby, textovou analýzu a zasazení autora do hudebních souvislostí.

Výuka pohyblivosti hlasu v soudobé zpěvní pedagogice

Dagmar Zelenková

Aura musica vol. 2, 2012:58-63  

Soudobá pěvecká pedagogika je založena na belcantovém principu zpěvu, který vychází ze zásad pěvecké techniky 18. a první poloviny 19. století. Pomocí názorného použití technických cvičení belcantových autorů je možné docílit i dnes dokonalé pohyblivosti hlasu.

Slovenská vokálna pedagogika v kontexte vývoja hudobnej kultúry po roku 1918

Marta Polohová

Aura musica vol. 2, 2012:64-67  

Štúdia sa zaoberáhudobnými aktivitami na Slovensku na začiatku 20. storočia a s tým spojeným formovaním slovenskej vokálnej pedagogiky. Autorka príspevku predstavuje osobnosti prvej generácie vokálnej pedagogiky na Slovensku. Mapuje ich študentské roky, aktívnu koncertnú, opernú i pedagogickú činnosť.

Skladba Deliver us z animovaného filmu Princ egyptský, analýza a její didaktické uplatnění

Vladimír Koupil

Aura musica vol. 2, 2012:68-77  

Článek se snaží přiblížit problematiku interpretace úvodní písně z animovaného filmu Princ Egyptský, její didaktické uplatnění v hodinách hudební výchovy s využitím mezipředmětových vazeb v hodinách anglického jazyka a výtvarné výchovy. Součástí je také analytický pohled na strukturu písně a její synkretický vztah.

Vybrané webové služby vhodné pro výuku hudební výchovy

Zdeněk Kohout

Aura musica vol. 2, 2012:78-82  

Rozvoj informačních technologií se výrazně projevuje v penetraci nejrůznějších služeb na webové servery. V oblasti vzdělávání se tato nabídka týká i rozvoje hudebních dovedností a znalostí. Obsahem článku je výběr některých těchto služeb.

Miscellanea

České sbory na 7. sborové olympiádě v Cincinnati, USA, 2012

Roman Pallas

Aura musica vol. 2, 2012:84-86  

AURA - aranžérská soutěž festivalu Jirkovský Písňovar "v novém kabátě"

Luboš Hána

Aura musica vol. 2, 2012:87  

CHOREA ACADEMICA ve Švýcarsku

Jiří Holubec

Aura musica vol. 2, 2012:88-89  

XI. mezinárodní sympozium o sborovém zpěvu - Cantus choralis 2013 - 14.-16. 10. 2013

Vladimír Kuželka

Aura musica vol. 2, 2012:89  

Antologie uměleckých směrů a skupin

Dobrava Moldanová

Aura musica vol. 2, 2012:90-91  

Komorní sbor NONA PF UJEP oslavil 10 let své činnosti několika zajímavými projekty

Luboš Hána

Aura musica vol. 2, 2012:92  

Celostátní soutěž studentů pedagogických fakult ČR v oboru sbormistrovství

Vladimír Kuželka

Aura musica vol. 2, 2012:93  

Notové přílohy

Pochod Louskáček

Jiří Holubec

Aura musica vol. 2, 2012:99-101  

Blind Angel

Luboš Hána

Aura musica vol. 2, 2012:102-106  

Na osice listí vadne

Roman Pallas

Aura musica vol. 2, 2012:107-109  

Flat Feet Floogie

Pert Wajsar

Aura musica vol. 2, 2012:110-114