Aura musica vol. 2, 2012:58-63
Výuka pohyblivosti hlasu v soudobé zpěvní pedagogice
Soudobá pěvecká pedagogika je založena na belcantovém principu zpěvu, který vychází ze zásad pěvecké techniky 18. a první poloviny 19. století. Pomocí názorného použití technických cvičení belcantových autorů je možné docílit i dnes dokonalé pohyblivosti hlasu.
Klíčová slova: pohyblivost hlasu, martellato, technika běhů, belcantový ideál
Zveřejněno: 30. září 2012 Zobrazit citaci
Reference
- BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976.
- CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8.
- GARCIA, Manuel. Traité complet de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell'arte del canto in due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8.
- GINEVRA, Stefano. Introduzione de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell'arte del canto in due parti.di Traité. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8.
- LABLACHE, Luigi. Metodo completo di canto. Milano: Casa Ricordi, 1997. ISMN M-041-37579-3.
- MANCINI, Giambattista. Riflessioni pratiche sul canto figurato. Bologna: Forni editore, 1777.
- MARTIENSSENOVÁ - LOHMANNOVÁ, Franziska. Vzdělaný pěvec. Praha: Kora, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
- MARTIENSSENOVÁ - LOHMANNOVÁ, Franziska. Vědomé zpívání. Praha: SNP, 1987.
- POLOHOVÁ, Marta. Formovanie a osobnosti vokálnej pedagogiky na Slovensku. Prešov: PU v Prešove, Filozofická fakulta, 2012. ISBN 978-80-555-0509-1
- ROSSINI, Gioachino. Gorgheggi e solfeggi. Milano: Ricordi, 2007. ISMN M-041-82839
- TOSI, Pier Francesco. Opinioni dei cantori antichi e moderni, o sieno Osservazioni sopra il canto figurato. Bologna : Forni editore, 1723.
- VAŠEK, Rudolf. Kultivovaný zpěv. Praha: Panton, 1977.
- VRCHOTOVÁ - PÁTOVÁ, Jarmila. Pěvecká příprava. Praha: SPN, 1976.
- ZELENKOVÁ, Dagmar. Pedagogické aspekty interpretace barokní opery. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7414-186-7.