Aura musica, 2013, vol. 4
Příspěvky
Ústecká sborová "škola" (Drobná úvaha o umělecké tradici)
Miloš Hons
Aura musica vol. 4, 2013:4-5
Význam zborového spevu pre interpreta
Pavel Martinka
Aura musica vol. 4, 2013:6-11
Předložený příspěvek stručně uvádí vybrané aspekty motivace k aktivní účasti v pěveckém sboru a významu sborového zpěvu v životě interpreta nejdříve teoreticky, pak přináší krátký empirický průzkum hodnocení významu sborového zpěvu, motivačních faktorů a zvládání zátěže spojené s kolektivní hudební produkcí na vybraných sborech ze Zvolena: Zvolenský pěvecký sbor a pěvecký sbor Dominicus při kostele a klášteře sv. Dominika.
Janáčkův Otčenáš - dekompozice celku
Pavel Holubec
Aura musica vol. 4, 2013:12-21
Příspěvek analyzuje vybrané části kantáty Otčenáš Leoše Janáčka především po stránce harmonie, melodiky a některých specifických rysů autorových vyjadřovacích prostředků.
A Brief Introduction to Volunteer Church and College/University Choirs in the United States and Especially in Cortland, New York
Donna K. Anderson
Aura musica vol. 4, 2013:22-27
Studie reflektuje situaci v neprofesionálním sborovém umění v regionu města Cortland ve státě New York (USA). Sbory jsou rozděleny do dvou základních kategorií na sbory církevní a univerzitní. U jednotlivých sborů je pojednáno o způsobu jejich práce, zázemí a repertoárového zaměření.
Způsoby práce v zaběhlém amatérském sboru
Luboš Hána
Aura musica vol. 4, 2013:28-33
Příspěvek mapuje jednotlivé fáze vývoje vlastního sborového tělesa od mládežnického sboru po sbor dospělý na základě (teprve) patnáctileté zkušenosti s jeho založením a vedením. Autor se snaží formulovat sbormistrovské kompetence potřebné pro řízení sboru a poukazuje na nutnost uzpůsobit repertoár i způsob sborové práce aktuální sociální situaci a možnostem dané skupiny. Matematicky neuchopitelnou úroveň sboru popisuje s nadsázkou na příměru Einsteinovy Speciální teorie relativity.
Sbory a kantáty Miloslava Kabeláče (1908-1979)
Stanislav Pecháček
Aura musica vol. 4, 2013:34-41
Miloslav Kabeláč se originální skladatelskou technikou a humanistickým poselstvím svého díla zařadil mezi nejvýraznější české skladatele 20. století. Centrum jeho odkazu spočívá v hudbě symfonické a komorní, věnoval se ale i tvorbě sborové a kantátové. Článek podává základní informace o Kabeláčových životních osudech (studia, zaměstnání), o jeho společenském postavení za obou totalit; v centru pozornosti je pak přehled sborového a kantátového díla včetně charakteristiky kompozičního stylu. Jeho osobitost lze spatřovat v použití modálních tónových systémů, v tendenci k polyfonii, v technice tzv. rozpínání intervalů a v posledním období pak v uplatnění...
Mutace v chlapeckém sboru
Lucie Nováková
Aura musica vol. 4, 2013:42-55
Článek pojednává o vývoji chlapeckého hlasu v období mutace. Popisuje její jednotlivé fáze a zaměřuje se na konkrétní možnosti práce s chlapeckým hlasem v této etapě. Uvádí tři různé přístupy: zpěv hrudním rejstříkem, zpěv hlavovým rejstříkem a kombinaci obojího.
Společný zpěv účastníků sympozia - nácvik vlastních sborových úprav
Luboš Hána
Aura musica vol. 4, 2013:56-58
Příspěvek rozebírá prezentaci dvou aranžmá písní z oblasti nonartificiální hudby na mezinárodním sborovém sympoziu Cantus Choralis. Zmiňuje problematiku jejich nácviku, který se uskutečnil ve dvou blocích druhý a třetí jednací den sympozia. Rozebírá možnosti a úskalí jejich interpretace i v běžné sborové praxi.
Schola cantorum - vokálne teleso gregoriánskeho chorálu
Janka Bednáriková
Aura musica vol. 4, 2013:59-63
Miscellanea
Spevokol Štiavničan
Marián Janek
Aura musica vol. 4, 2013:64-70
Spevokol Štiavničan, mužský spevácky zbor, ktorý pôsobí v meste Banská Štiavnica viac ako 41 rokov. V jeho histórii sa vystriedali štyria zbormajstri a viac ako osemdesiat spevákov. Svojim pôvodom, svojim zameraním a výzorom je považovaný za banícky spevokol. Okrem baníckych piesní repertoár tvoria štiavnické študentské piesne, sakrálne skladby, ľudové a národné piesne ako aj klasické zborové skladby. Ťažiskom vystúpení zboru sú akcie usporadúvané mestom Banská Štiavnica, kultúrne podujatia, sv. omše, pohreby. V roku 2013 sa zbor umiestnil v striebornom pásme na súťažnej prehliadke chrámovej piesne v Kremnici.
Význam soutěží pro umělecký růst pěveckých sborů
Kateřina Jakšová
Aura musica vol. 4, 2013:70-72
Článek pojednává o soutěžích pěveckých sborů z hlediska jejich významu pro další uměleckou činnost pěveckých těles. Příspěvek se zaměřuje na umělecký růst sbormistra, zpěváka i celého sboru. Součástí textu je také krátká reflexe Mezinárodního festivalu pro mladé zpěváky, na níž autorka demonstruje přínos podobných akcí pro další umělecký růst pěveckých sborů.
Súčasný stav a problémy amatérskeho zborového spevu na Slovensku v regióne Spiša
Igor Grega
Aura musica vol. 4, 2013:73-77
Příspěvek se zabývá současným stavem a problémy sborového zpěvu na Slovensku v regionu Spiš. Porovnává minulý a současný stav pěveckosborového hnutí na Spiši a pojmenovává základní tendence a problémy, s kterými se v této oblasti kultury region setkává. Zastavuje sa při otázce interpretační úrovně pěveckých sborů, při problematice hodnocení a s tím souvisejícím fenoménem nesoutěžných sborových prohlídek. V závěru ponouká pohled na poslední roky fungování festivalu Spišské zborové dni.
Chrámový spevácky zbor ANDREJ a jeho prínos pre hudobno-kultúrny rozvoj mesta Ružomberok
Zuzana Zahradníková
Aura musica vol. 4, 2013:78-82
Zborový spev má v rámci slovenskej hudobnej kultúry svoje špecifické miesto, a to aj vďaka aktivite mnohých amatérskych speváckych zborov. Jedným z nich je aj vyše storočný chrámový spevokol Andrej pôsobiaci pri farskom kostole sv. Ondreja v Ružomberku. Hoci zbor zažil aj svoje "krízy" a obdobia nestability, kontinuitu tohto zboru po dlhé desaťročia môžeme vidieť v tom, že vždy bol chrámovým zborom pri farskom kostole a činnosť nebola nikdy prerušená či pozastavená na dlhšie než dva roky. Vďaka obetavým dirigentom, ktorí boli veľmi dobrými a praktickými hudobníkmi, bol schopný naštudovať bohatý repertoár a účinkovať na mnohých cirkevných i spoločenských...
Moje cesta ke sborovému zpěvu
Jan Prchal
Aura musica vol. 4, 2013:83-85
Dospělé pěvecké sbory v Opavě
Jiří Slovík
Aura musica vol. 4, 2013:86-89
Opava je slezské centrum a jako takové se stalo i centrem sborového zpěvu jak dětského, mládežnického, dospělého, tak i církevního. Nejstarším sborem je Pěvecký sbor Křížkovský, jehož činnost byla zahájena v roce 1887. Dalšími sbory jsou Pěvecké sdružení slezských učitelů (od roku 1906) a Pěvecké sdružení slezských učitelek (od roku 1958). Nejmladším dospělým sborem je Komorní pěvecký sbor Slezské univerzity.
Mše v nonartificiální hudbě
Kristýna Přívarová
Aura musica vol. 4, 2013:90-94
Příspěvek představuje projekt Mše v nonartificiální hudbě, který se uskutečnil v roce 2011 pod záštitou PF UJEP. Tento projekt zahrnoval nastudování a následné provedení tří cyklů, reprezentujících neobvyklé spojení tradičního útvaru mše a nonartificiálního hudebního obsahu. V úvodu příspěvku jsou krátce představeny tři participující regionální sbory, a to Komorní smíšený sbor Ventilky (ZUŠ Jirkov), COMODO Gymnázium Chomutov a Komorní sbor NONA PF UJEP v Ústí nad Labem. Druhá část příspěvku se věnuje nastudovaným cyklům A Little Jazz Mass (Bob Chilcott), Missa Kenya (Paul Basler) a Celebration Jazz Mass (Karel Růžička).
Prof. PhDr. Tomáš Fiala, CSc. a Slovensko alebo šesť zastavení s Tomášom Fialom
Milan Pazúrik
Aura musica vol. 4, 2013:95-99
Liturgická hudba v katedrále Božského Spasitele v Ostravě
Anna Najsrová
Aura musica vol. 4, 2013:100-103
Příspěvek reflektuje aktuální stav liturgické hudby v katedrále Božského Spasitele v Ostravě. Zaměřuje se jak na aktivity chrámového sboru a místní scholy, tak i na varhaníky, kteří v současnosti působí ve zdejší farnosti. Součástí příspěvku je také výčet nejdůležitějších koncertů a hudebních vystoupení, která v chrámu Božského Spasitele v posledních letech proběhla.
Vlastimil Kobrle - sbormistr a pedagog
Petr Zeman
Aura musica vol. 4, 2013:104-107
The article summarizes the content of Powerpoint presentation and is focused on the biography of Prof. PhDr. Vlastimil Kobrle at the occasion of his 85th birthday. The main subsections fold up a picture of his education, proffesional life, artistic efforts and successes in Usti Children's Choir, discography, scientific works and achievements.
Regionální amatérské středoškolské pěvecké sbory v Přerově
Jan Spisar, Markéta Myšková
Aura musica vol. 4, 2013:108-110
Tento článek pojednává o charakteristice amatérských středoškolských pěveckých sborů v Přerově a jejich vzájemné spolupráci. Dále částečně mapuje jejich koncertní a soutěžní činnost a repertoárové zaměření.
Zborový spev na Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici
Katarína Koreňová
Aura musica vol. 4, 2013:110-113
Príspevok pojednáva o vzniku a pôsobení Dievčenského a Miešaného speváckeho zboru na Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu z viacerých hľadísk, a to z historického, z pracovnoprocesového a z repertoárového. Zároveň uvádza ocenenia a úspechy zborov.
Zvolenský spevácky zbor - najstarší činný spevácky zbor na Slovensku z mesta Zvolen oslavuje svoje 130. narodeniny. História zboru
Michal Brodniansky
Aura musica vol. 4, 2013:114-117
Příspěvek se věnuje Zvolenskému pěveckému sboru, který je nejdéle působící sbor na Slovensku. Mluví o vzniku, o podmínkách v jednotlivých obdobích, o dirigentech, působících v tomto tělese i o významných oceněních či vystoupeních, které pěvecký sbor ve své 130-leté tradici zažil a absolvoval.
Zvolenský spevácky zbor - najstarší činný spevácky zbor na Slovensku z mesta Zvolen oslavuje svoje 130. narodeniny. Osobný pohľad dirigenta na vnútorné dianie v zborovom telese od r. 2011
Martina Filkorová
Aura musica vol. 4, 2013:118-119
Zvolenský spevácky zbor v roku 2013 oslavuje 130. ročné aktívne pôsobenie zboru mesta Zvolen na Slovensku. Jeho história je bohatá. Napriek ťažkým obdobiam Zvolenského speváckeho zboru, ktoré prežil, mal vždy priaznivcov, ktorí vydržali a písali s ním históriu. Príspevok je zameraný na osobný pohľad dirigenta od roku 2011. Poukazuje na vnútorné zmeny, ktoré nastali po príchode nového umeleckého vedúceho a jej osobný pohľad na prijímanie týchto zmien.