Aura musica vol. 13, 2021:49-60
Psychopatologické důsledky éry COVID-19: Výzva pro hudební výchovu?
Opatření v oblasti veřejného zdraví za účelem kontroly pandemie COVID-19 přineslo všem generacím, včetně mladých lidí, široké spektrum psychopatologických následků. Zejména v zemích s nedávnou a poměrně dlouho trvající distanční výukou jako je Česká republika jsou děti a mladiství vystaveni zvýšenému riziku akutní a / nebo posttraumatické stresové poruchy, patologické úzkosti a deprese. Koronavirové období bude mít zřejmě navíc nepříznivý dopad na rozvoj osobnosti mladých lidí. Podle nedávných studií se v Německu potýká s tímto problémem asi 30 % dětí a mladistvých, kteří trpí psychopatologickými stavy souvisejícími s koronárními okolnostmi. Psychiatrie dětí a mládeže není schopna všeobecně patrný nárůst lékařských případů zvládnout, a proto je nutné, aby školy podporovaly systém veřejného zdraví a pomohly vyhnout se "koronavirové generaci" s katastrofálními důsledky pro jednotlivce i společnost. Hudba zprostředkovaná školou může nabídnout dětem a mládeži účinné prostředky ke zmírnění psychopatologických symptomů. Hudební výchova se nabízí jako prostor k povzbuzení žáků k osvojení si samoregulačních schopností ke snížení úrovně stresu, ke zvládání traumat, k obnovení psychosomatické rovnováhy a ke zlepšení kvality života. Nové modely, jako je kreativní hudebně pohybová interakce ke zvládání "koronanxie" nebo hlasové relaxační techniky k řešení rušivých stresujících myšlenkových nebo spánkových poruch, jsou však nezbytné a vyžadují intenzivnější spolupráci mezi hudební výchovou a muzikoterapií. Kromě toho musí být zajištěno doplnění obsahu ve vzdělávání učitelů a je zapotřebí empirický výzkum, aby bylo možné průběžně hodnotit výsledky a upravovat přístupy založené na školní hudební výchově.
Klíčová slova: COVID-19, muzikoterapie, samoregulace, koronavirová generace, veřejné zdraví, výchova ke zdraví
Zveřejněno: 30. září 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Adibelli, D. & Sümen, A. (2020). The effect of the coronavirus (COVID-19) pandemic on health-related quality of life in children. Children and Youth Services Review, 119, 105595. DOI: 10.1016/j.childyouth.2020.105595.
Přejít k původnímu zdroji... - Andreasen, N. C. (2010). Posttraumatic stress disorder: a history and a critique. Annals of the New York Academy of Sciences, 1208, 67-71. DOI: 10.1111/j.1749--6632.2010.05699.x.
Přejít k původnímu zdroji... - Barak, Y. (2006). The immune system and happiness. Autoimmunity Reviews, 5(8), 523-527. DOI: 10.1016/j.autrev.2006.02.010.
Přejít k původnímu zdroji... - de Figueiredo, C. S., Sandre, P. C., Portugal, L. C. L., Mázala-de-Oliveira, T., da Silva Chagas, L., … & Bomfim, P. O. (2021). COVID-19 pandemic impact on children and adolescents' mental health: Biological, environmental, and social factors. Progress in Neuropsychopharmacology and Biological Psychiatry, 106, 110171. DOI: 10.1016/j.pnpbp.2020.110171.
Přejít k původnímu zdroji... - Fegert, J. M., Vitiello, B., Plener, P. L., & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 14, 20. DOI: 10.1186/s13034-020-00329-3.
Přejít k původnímu zdroji... - Guessoum, S. B., Lachal, J., Radjack, R., Carretier, E., Minassian, S., … & Moro, M. R. (2020). Adolescent psychiatric disorders during the COVID-19 pandemic and lockdown. Psychiatry Research, 291, 113264. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.113264.
Přejít k původnímu zdroji... - Horton, R. (2020). COVID-19 is not a pandemic. The Lancet, 396, 10255.
Přejít k původnímu zdroji... - Knill, P., Nienhaus Barba, H. & Fuchs, M. N. (2003). Minstrels of Soul: Intermodal Expressive Therapy. Toronto / Ontario: EGS Press.
- Lee, S. A., Mathis, A. A., Jobe, M. C. & Pappalardo, E. A. (2020). Clinically significant fear and anxiety of COVID-19: A psychometric examination of the Coronavirus Anxiety Scale. Psychiatry Research, 290, 113112. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.113112.
Přejít k původnímu zdroji... - Lifshin, U., Mikulincer, M. & Kretchner, M. (2020). Motivated helplessness in the context of the COVID-19 pandemic: Evidence for a curvilinear relationship between perceived ability to avoid the virus and anxiety. Journal of Social and Clinical Psychology, 39(6), 479-497.
Přejít k původnímu zdroji... - Loades, M. E., Chatburn E., Higson-Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., … & Crawley E. (2020). Rapid Systematic Review: The Impact of Social Isolation and Loneliness on the Mental Health of Children and Adolescents in the Context of COVID-19. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 59(11), 1218-1239.e3. doi: 10.1016/j.jaac.2020.05.009.
Přejít k původnímu zdroji... - Mastnak, W. & Köhler-Massinger, D. (2017). Modes of music listening to modulate stress and prevent burnout. Musik-, Tanz- und Kunsttherapie, 27(2), 123-128.
- Mastnak, W. (2020). Psychopathological problems related to the COVID-19 pandemic and possible prevention with music therapy. Acta Paediatrica, 109(8), 1516-1518. DOI: 10.1111/apa.15346.
Přejít k původnímu zdroji... - Mastnak, W. (2021). Systemic Meta-Synthesis. ResearchGate. DOI: 10.13140/RG.2.2.25103.30886.
Přejít k původnímu zdroji... - Perry-Parrish, C., Copeland-Linder, N., Webb, L. & Sibinga, E. M. (2016). Mindfulness-based approaches for children and youth. Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care, 46(6), 172-178. DOI: 10.1016/j.cppeds.2015.12.006.
Přejít k původnímu zdroji... - Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Erhart, M., Devine, J., Hölling, H., … & Otto. C. (2021a). Quality of Life and Mental Health in Children and Adolescents during the First Year of the COVID-19 Pandemic in Germany: Results of a Two-Wave Nationally Representative Study. SSRN: https://ssrn.com/abstract=3798710.
Přejít k původnímu zdroji... - Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Erhart, M., Devine, J., Schlack, R. & Otto, C. (2021c). Impact of the COVID19 pandemic on quality of life and mental health in children and adolescents in Germany. European Child & Adolescent Psychiatry. DOI: 10.1007/s00787-021-01726-5.
Přejít k původnímu zdroji... - Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Otto, C., Adedeji, A., Devine, J., … & Hurrelmann, K. (2020). Mental health and quality of life in children and adolescents during the COVID-19 pandemic - results of the COPSY study. Deutsches Ärzteblatt International, 117, 828-829. DOI: 10.3238/arztebl.2020.0828.
Přejít k původnímu zdroji... - Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Otto, C., Adedeji, A., Napp, A. K., & Hurrelmann, K. (2021b). Seelische Gesundheit und psychische Belastungen von Kindern und Jugendlichen in der ersten Welle der COVID-19-Pandemie - Ergebnisse der COPSY-Studie. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz, 1. März 2021, 1-10. DOI: 10.1007/s00103-021-03291-3.
Přejít k původnímu zdroji... - Sangiorgio, A. (2020). A manifesto for creative interactions in music education. In: Sangiorgio, A. & Mastnak, W. (Hrsg.), Creative Interactions - Dynamic Processes in Group Music Activities, 7-22. München: Hochschule für Musik und Theater. URN: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:m29-0000007200
- Singh, S., Roy, D., Sinha, K., Parveen, S., Sharma, G. & Joshi, G. (2020). Impact of COVID-19 and lockdown on mental health of children and adolescents: A narrative review with recommendations. Psychiatry Research, 293, 113429. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.113429.
Přejít k původnímu zdroji... - Xie, X., Xue, Q., Zhou, Y., Zhu, K., Liu, Q., … & Song, R. (2020). Mental health status among children in home confinement during the coronavirus disease 2019 outbreak in Hubei Province, China. JAMA Pediatrics, e201619. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2020.1619.
Přejít k původnímu zdroji... - Zhang, A., Zou, T., Guo, D., Wang, Q., Shen, Y., … & Xiang, M. (2021). The immune system can hear noise. Frontiers in Immunology, 11, 619189. DOI: 10.3389/fimmu.2020.619189.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.

