Aura musica, 2013, vol. 3
Příspěvky
Vokalízy a solfeggia a jejich využití při výuce hlasové pohyblivosti
Dagmar Zelenková
Aura musica vol. 3, 2013:4-11
Studium pohyblivosti hlasu je v počáteční fázi zaměřeno především na zvládnutí jednodušších pohyblivých cvičení ve středním rozsahu. Dokonalost běhů se dále rozvíjí pomocí vhodně zvolených vokalíz a solfeggií.
Hudebně pedagogické aspekty práce s dětmi ve speciálním výchovném zařízení
Dana Novotná
Aura musica vol. 3, 2013:12-17
Článek se zabývá problematikou hudebních činností u dětí předškolního věku ve speciálním výchovném zařízení Démosthénes v Ústí nad Labem. U dětí s mentálním a fyzickým postižením se osvědčila receptivní i aktivní forma muzikoterapie. Hlavním cílem je vyvolat u těchto dětí pozitivní prožitky prostřednictvím hudebních podnětů.
Osobnosť Mikuláša Moyzesa a jeho úpravy slovenských ľudových piesní pre ženský trojhlas a cappella
Marta Polohová
Aura musica vol. 3, 2013:18-23
Obsahom príspevku je skladateľská osobnosť priekopníka slovenskej národnej hudby Mikuláša Moyzesa. Autorka mapuje jeho životnú púť i prínos v oblasti hudobných aktivít, činnosť pedagogickú i osvetovú. V ďalšej časti príspevku stručne charakterizuje jeho skladateľskú tvorbu, pričom bližšie špecifikuje zborník piesní pod názvom Tridsať slovenských ľudových piesní pre ženský trojhlas. Všíma si v ňom textovú predlohu, skladateľský prístup a interpretačné aspekty.
Dlouhodobý průzkum rozvoje hlasových dispozic žáků základní školy
Miluše Obešlová
Aura musica vol. 3, 2013:24-31
Příspěvek prezentuje výsledky průzkumu rozvoje hlasových dispozic žáků základní školy jako jedné z hlavních složek hudební výchovy, který byl uskutečněn během osmi let na vybrané základní škole. Průzkum byl realizován celkem ve třech fázích. Nejprve byl zjištěn stav žáků na konci prvních a druhých tříd základní školy a následně byl sledován vývoj hlasových dispozic a pěveckých dovedností těchto žáků po čtyřech a následně po dalších třech letech. Výsledky průzkumu tak vypovídají o výstupech žáků v dané oblasti, kteří odcházejí ze základní školy, a mohou přispět k diskusi o očekávaných výstupech v oblasti hudební výchovy.
Příspěvek k očekávaným výstupům ve vokálních činnostech
Miluše Obešlová
Aura musica vol. 3, 2013:32-39
Příspěvek se zabývá úkoly hlasové výchovy v RVP ZV a očekávanými výstupy na konci jednotlivých etap základní školní docházky. Věnuje se příliš obecným a neúplným vymezením základních dovedností pro fyziologicky správné používání mluvního a zpěvního hlasu a nabízí konkretizované očekávané výstupy pro žáky pátých a devátých tříd. V návaznosti na hlavní úkoly hlasové výchovy jsou analyzovány písně z učebnic hudební výchovy z hlediska jejich tónového rozsahu.
Hlasová výchova dětí v koncepci Józefa Życzkowského
Alois Suchanek
Aura musica vol. 3, 2013:40-47
Nástin vzdělávací koncepce představený Józefem Życzkowskim týkající se zpěvu ve škole poskytl základy pro další vývoj teoreticko-praktických názorů na výuku hudby v druhé polovině 20. století. Tato koncepce byla nazvána Metodou výuky zpěvu. Ve svých principech byla pokroková a navazovala na zahraniční metody. Vyznačovala se velkou snahou o všeobecnou hudební výchovu žáků hlavně prostřednictvím zpěvu, vokálně-rytmických cvičení a hudebních pořadů. Měla mnoho předností, ale také mnoho záporů, například během vyučování aktivizovala hlavně učitele a činnost žáků byla výhradně reprodukční.
Z historie českých koncepcí poslechu hudby
Miloš Hons
Aura musica vol. 3, 2013:48-55
V první polovině 20. století vznikly tři větší publikace zabývající se problematikou poslechu hudby. Jejich autory byly muzikologové a estetici z pražské konzervatoře a pražské a brněnské univerzity. Publikace Jana Branbergera, Josef Bartoše a Ludvíka Kundery spojuje jak stručný název - Jak poslouchat hudbu, tak i širší přístup. Poslech hudby je součástí syntetického vzdělávacího komplexu, obsahujícího i kapitoly z mnoha teoretických oblastí: harmonie, hudebních forem a druhů a k tomu i názory na estetickou stránku interpretace.
Vznik afroamerické hudby a využití vybrané kapitoly v hodinách hudební výchovy v nižším sekundárním vzdělávání
Alexandr Šťastný
Aura musica vol. 3, 2013:56-61
Článek se zabývá pohledem na vznik a zrození afroamerické hudby od dob, kdy byli afričtí černoši násilím deportováni z Afriky do Severní Ameriky. Přináší také inspiraci, jak didakticky přistoupit k výuce mezirázově posunutých rytmů, tzv. cross rhythms v hodinách hudební výchovy v nižším sekundárním vzdělávání.
Miscellanea
III. webová konference na téma Česko-německé hudební vztahy v minulosti a současnosti
Lenka Přibylová
Aura musica vol. 3, 2013:67-69
Krajské kolo CSSPS Opava Cantat 2014 Teplice
Samuel Němec, Tereza Plonerová
Aura musica vol. 3, 2013:69-70
Medzinárodná spevácka súťaž Moyzesiana Prešov a jej interpretačné špecifiká
Marta Polohová
Aura musica vol. 3, 2013:70-72
Festival, který málem spláchly povodně
Lucie Nováková
Aura musica vol. 3, 2013:73-77
2. Mezinárodní hudební olympiáda Riga 2014 30. 4. - 3. 5. 2014
Jan Prchal
Aura musica vol. 3, 2013:78-81
Notové přílohy
V tom píseckém lese
Josef Říha
Aura musica vol. 3, 2013:62-63
Kde máš Andulko?
Jiří Holubec
Aura musica vol. 3, 2013:64-66