Aura musica vol. 1, 2012:34-39
Možnosti využití teorie interpretace při studiu soudobé sborové tvorby
Využití teoretických základů interpretačního umění může značně usnadnit studium na první pohled složitých soudobých sborových partitur. Jako východisko nám může posloužit teorie interpretace Jaroslava Zicha, kterou však musíme při aplikaci na soudobou hudbu vhodně doplnit a místy přehodnotit. Racionální přístup ke studovaným skladbám a využití teoretických poznatků může sbormistrovi přinést potřebný nadhled, snadnější orientaci a správné stanovení priorit ve zdánlivě nepřehledném zápisu. Teoretické základy interpretace jsou proto nezbytnou výbavou každého sbormistra, který má ambice nejen reprodukovat známá díla klasiků (včetně často prováděných a oblíbených děl známých sborových autorů 2. poloviny 20. století), ale také objevovat nesčetné nové a neprobádané možnosti, které nám přináší nová tvorba.
Klíčová slova: teorie interpretace, soudobá hudba, sbor, sbormistr
Zveřejněno: 30. březen 2012 Zobrazit citaci
Reference
- ZICH, J. Prostředky výkonného hudebního umění. Praha: SNKLHU, 1959.
- LOUDOVÁ, I. Moderní notace a její interpretace. Praha: AMU, 1998.
- HOŘÍNKA, S. Barva zvuku a její úloha ve výstavbě hudební skladby. Triga, 2008.
- KOFROŇ, P. Věčné hledání. Praha: UNIJAZZ, 1989.
- SZALIŃSKI, A. Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej. Warszawa: Centralny ośrodek metodyki upowszechniania kultury, 1974.