Aura musica vol. 11, 2019:142-147
Současná výuka zpěvní interpretace
Na výuku zpěvní intepretace je nahlíženo jako na nutnost podání díla jistým specifickým způsobem, který by odpovídal zamýšlenému účinku. Toto kompenzum určitých pěvecko-technických a hudebně výrazových prostředků lze zahrnout pod pojem "výraz", který je možné chápat jako jisté pohroužení se do hlubinného smyslu určité skladby, které podléhá daným zásadám, ale interpretační postupy jsou nakonec vždy jedinečné a specifické pro konkrétního interpreta, dílo a čas.
Klíčová slova: zpěvní interpretace, výraz, pěvecká výuka, recitativ, árie
Zveřejněno: 30. září 2019 Zobrazit citaci
Reference
- ANGER, Jiří. Afekt, výraz, performace. Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla. Praha, Univerzita Karlova, 2018. 978-80-7308-768-5
- BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976.
- CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8
- CRIVELLI, Domenico. L'arte del canto ossia Corso completo d'insegnamento sulla coltivazione della voce. Londýn: vlastním nákladem, 1820.
- DELLE SEDIE, Emanuelle. Estetica del canto e dell'arte melodrammatica. Livorno: Ricordi, 1885.
- GARCIA, Manuel. Traité complet de l'art du chant en deux parties, Tratto completo dell arte del canto in due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8
- HOLEČKOVÁ - DOLANSKÁ, Jelena. O deklamaci zpívaného slova. Praha: AMU Živá hudba AMU, 1980.
- KHOL, Josef. Interpretace: Nástin teorie a praxe interpretování. Praha: Academia, 1989. ISBN 80-200-0169-7
- ZELENKOVÁ, Dagmar. Pohyblivost hlasu jako znak vrcholné belcantové pěvecké techniky a její použití v soudobé zpěvní pedagogice. Ústí nad Labem: Educa, 2014. 978-80-7414-744-9